סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

תנא משום

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין קח ע"א

 

וימח את כל היקום אשר על פני האדמה, אם אדם חטא, בהמה מה חטאה? –
תנא משום רבי יהושע בן קרחה: משל לאדם שעשה חופה לבנו, והתקין מכל מיני סעודה. לימים מת בנו, עמד (ובלבל) [ופזר] את חופתו. אמר, כלום עשיתי אלא בשביל בני, עכשיו שמת - חופה למה לי?
אף הקדוש ברוך הוא אמר: כלום בראתי בהמה וחיה - אלא בשביל אדם, עכשיו שאדם חוטא - בהמה וחיה למה לי?
 

1.
מה המיוחד בביטוי "תנא משום רבי יהושע בן קרחה" - מופע יחידאי בש"ס, לעומת "תנא, רבי יהושע בן קרחה..."? [0 מופעים בש"ס!!!]

2.
ייתכן לומר שהביטוי "תנא משום רבי יהושע... " משמעותו שלא מדובר בברייתא ודאית אלא שזוהי מסורת אחת משמו של רבי יהושע בן קרחה, ועצם העובדה שבסוגייתנו זהו המופע היחיד של ביטוי זה כנראה מלמדנו שרבי יהושע בן קרחה לא השאיר ברייתות מסודרות לתלמידיו !!!

3.
הביטוי "תנא משום [או: "משמיה"]..." - כ- 45 מופעים בש"ס. לגבי רבי מאיר - 9 מופעים.
ואולי יש לומר, שמדובר במימרא של אותו תנא שלא הובאה ממש בברייתא, מכיון שדבריו אלו לא עומדים בזכות עצמם, אלא הם הסבר לנדון בסוגייה מסויימת. כלומר, היה ידוע לגמרא שהנושא בסוגייתנו - של חיות שנענשות מחמת חטא האדם - כבר נדון בתקופת התנא, וסוגייתנו מיבאת את מימרתו

4.
יש לציין, שהביטוי "תנא משמיה [או משום]" תמיד מובא בקשר לפרשנות פסוקים או דברי "אגדה" והתנהגות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר