סקר
האם אתה לומד דף יומי עם רש"י?






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

איכא דמתני

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

עבודה זרה יד ע"א

 

ותרנגול לבן.
א"ר יונה א"ר זירא אמר רב זביד,
ואיכא דמתני
אמר ר' יונה אמר ר' זירא: תרנגול למי - מותר למכור לו תרנגול לבן, תרנגול לבן למי - אסור למכור לו תרנגול לבן...

1.
יש שני מושגים דומים, "איכא דאמרי" ו"איכא דמתני". בדרך כלל הביטוי "איכא דאמרי" מדבר על מסורת אחרת שהיתה בדיון - בדרך כלל מבחינת התוכן או מבחינת מסירת הדברים.
ואילו הביטוי "איכא דמתני" משמעותו בדרך כלל, שהתוכן דומה לתוכן הקודם אלא שהדברים מוסבים על משהו אחר [כמו על חלק אחר במשנה – "סיפא" וכד'].

1.1
בסוגייתנו מדובר על הבדל במסורת מסירת ההלכה, האם רב זביד אמר ההלכה או שמא רבי זירא תלמידו. לכן היה מתאים יותר הביטוי "איכא דאמרי".

2.
יש מחלוקת פוסקים גדולה האם בדרך כלל ב"איכא דאמרי" פוסקים כלשון ראשון או כלשון שני. בסוגייתנו אין לזה משמעות, מפני שכל ההבדל הוא האם רבי זירא אמר ההלכה בשם רבו – רב זביד - או בשם עצמו.

3.
ולכן, נראה לי [חידוש] שמבוסס על ההנחה, שכאשר מופיע בגמרא הביטוי "אמר רב... אמר רב..." הרי שהם נחשבים כשנים, ועל כן יכול להשפיע על הכרעת הדין, על פי הכלל של "אחרי רבים..." או על פי הכלל של "יחיד ורבים...".

3.1
לאור האמור לעיל יוצא, שבסוגייתנו, ההבדל בין שתי המסורות בגמרא הוא: האם מדובר בהלכה שנאמרה על ידי 2 חכמים או שנאמרה על ידי 3 חכמים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר