כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל
מגילה יד ע"א
"דבורה ... (שופטים ד, ה) וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר, מאי שנא תחת תומר? - אמר רבי שמעון בן אבשלום: משום יחוד".
אמרו במכילתא: (דרבי ישמעאל יתרו מסכתא דבחדש פרשה ב; הובא ברש"י) "(שמות יט, ג) כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, אלו הנשים; וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אלו האנשים".
וקשה, עומדים עתה ישראל נגד ההר ונשאלים הם ומוזהרים האם יאבו לקבל עליהם את פרטי המצוות במתן תורה אם לאו. למה זה יפנה קודם לנשים ורק אחר כך לאנשים, והלא עיקר לימוד המצוות שייך בראש וראשונה לאנשים?
אלא שאמרו תוספות (יבמות דף מה ע"ב; גיטין דף פח ע"ב; נדה דף נ ע"א) שפירוש (שופטים ד, ד) וּדְבוֹרָה... הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל, שהיתה מלמדת את הדינים לאנשים, שהרי במפורש אמרו בירושלמי שאשה פסולה לדון.
לפיכך כך שיעור הכתוב: כֹּה תֹאמַר – מלשון (שופטים ד, ה) תֹּמֶר דְּבוֹרָה, שתלמד לְבֵית יַעֲקֹב ודבורה בכללם, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל – והיא שתגיד ותלמד לבני ישראל את אותם הדינים.