סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

 הכהן הגדול מאחיו

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

חולין קלד ע"ב

  

"כהן גדול צריך שיהיה גדול מכל אחיו הכהנים בנוי, בכח, בעושר, בחכמה ובמראה", זו היא לשון הרמב"ם המובאת בהלכה ברורה. בבירור ההלכה מובא שמפרשי הרמב"ם דנים בשאלה מה ההבדל בין "נוי" ל"מראה". חלק מן המפרשים אכן כותבים שאין הבדל ביניהם וסבורים שהמילה "מראה" היא טעות סופר או שיבוש של המילה "יראה", אולם יש מפרשים המסבירים ש"נוי" הוא יופי הפנים, ואילו "מראה" הוא הדר הקומה וגם חן הצורה. כך מצאנו גם לגבי יוסף שנאמר עליו בתורה שהיה "יפה תואר ויפה מראה", וכפי שתרגם אונקלוס שם מעלות אלה מתייחסות לשני צדדים של היופי. בעל אור החיים (בראשית כט,יז) מבאר שיש שתי בחינות ביופי: יופי בכל פרט ופרט, ויופי של המראה הכללי, ולשני אלה מתייחסים המושגים: "תואר" ו"מראה". אפשר לומר שזו היא גם כוונת הרמב"ם, ש"נוי" הוא היופי של הפרטים ו"מראה" הוא היופי של המראה הכללי.

מחלוקת נוספת המובאת בבירור ההלכה היא: כיצד יש לנהוג כאשר אין מוצאים את כל המעלות אצל כהן אחד. איזו מעלה יש להעדיף שתהיה בכהן הגדול?
יש מהאחרונים הסבורים שצריך למנות את הגדול בחכמה. אולם יש מי שסבור שהולכים אחרי הכהן הגדול ברוב המעלות ולאו דווקא אחרי החכמה. לפי דעה זו אם יש כהן אחד שהוא גדול בכוח ובנוי ולעומתו כהן הגדול בחכמה – יש למנות את הראשון לכהן גדול, כי יש לו שתי מעלות לעומת אחת אצל חבירו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר