סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למה לא עלה עזרא לבנות את בית המקדש?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ערכין יג ע"א

  

בגמרא נאמר שעזרא הסופר לא עלה לארץ מיד עם תחילת בנין בית המקדש השני, אלא רק שש שנים לאחר מכן. הסיבה לכך לא נאמרה בגמרא, ויש לתמוה למה לא עלה עזרא עם זרובבל בימי כורש עד השנה השביעית לדריוש האחרון לאחר שכבר נבנה בית המקדש?

התשובה לכך נמצאת במסכת מגילה (טז,ב) ובמדרש, שם נאמר: "גדול תלמוד תורה יותר מבנין בית המקדש, שכל זמן שברוך בן נריה קיים לא הניחו עזרא ועלה". כלומר עזרא היה לומד תורה מפי ברוך בן נריה בבבל, וברוך לא עלה מבבל, כנראה מחמת זקנותו, ומכיוון שרק שם יכול היה עזרא ללמוד תורה, נשאר בבבל, כפי שנאמר במסכת מועד קטן (ט,א) שכאשר יש מצוה שיכולה להיעשות על ידי אחרים – צריך אדם ללמוד תורה ולא לעסוק במצוה, אפילו אם זו מצות בניית בית המקדש.

בלקט ביאורי האגדות של מכון הלכה ברורה (למסכת מגילה) מובא הסברו של מרן הרב קוק זצ"ל, הכותב שישנם שני סוגים של תלמידי חכמים, יש כאלו השקועים בעולמה של תורה, לדון ולהורות, ואינם עוסקים בצרכי ציבור ודרך ארץ, וישנם גם העוסקים בענייני הציבור ודרך ארץ. למרות ששלמותו של תלמיד חכם היא אם מתקבצים בתוכו שני המעלות: גדולת התורה וגם גדולתו בדרך ארץ והנהגת הציבור אפילו בדברים גשמיים, מכל מקום עיקר החשיבות של תלמיד חכם היא הגדולה בתורה, ומכיוון שגם עזרא הסופר ידע כמובן מה העיקר ומה הטפל, לא הפסיק את לימוד התורה כל זמן שרבו היה קיים בבבל, אפילו לצורך הנהגת הדור ובניין בית המקדש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר