סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ישעיהו הנביא תירץ את קושיית התוספות

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה טז ע"ב

  

"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" – כל מדותיו וקורותיו של האדם באים לו בגזרת מלך, חוץ מיראת שמים. מקשים על כך התוספות (ד"ה הכל) ממה שראה חזקיהו המלך ברוח הקודש שיהיו לו בנים לא טובים, משמע שעוד לפני שנולדו כבר נגזר עליהם שלא יהיו יראי שמים? התירוץ הוא שהבחירה הייתה בידם, אלא שהראו לחזקיהו את מה שעתיד להיות.
 
בשם הגר"א אומרים שישעיהו הנביא כבר התייחס לשאלה המפורסמת של הידיעה והבחירה: אם הקב"ה יודע בדיוק מה יהיה, איך יכולה להיות בחירה בידי האדם לעשות אחרת, ואם יש לאדם בחירה לעשות כרצונו, איך ייתכן שהקב"ה יודע מראש מה הוא יבחר?

על כך הוא אומר (ישעיה מ,כז, הפטרת פרשת לך לך): "למה תאמר יעקב ותדבר ישראל נסתרה דרכי מה'" – אל תאמר שהבחירה בידך לעשות כרצונך ולכן ה' לא יודע מה יהיה ואיך תבחר, "ומאלקי משפטי יעבור" – וכמו כן אל תאמר שמכיוון שה' יודע מראש מה שתבחר – הגזרה כבר נגזרה שאתה מוכרח לעשות כך ואין לך אפשרות בחירה.
 
ואם תשאל: איך אפשר להסביר זאת? התשובה היא: "הֲלוֹא יָדַעְתָּ אִם לֹא שָׁמַעְתָּ אֱלֹהֵי עוֹלָם יְיָ בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ". אין בכוח השכל האנושי להבין זאת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר