סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למי מותר ללבוש בגדים לבנים בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה כ ע"א

  

רבי ינאי ביקש מבניו שלא יקברו אותו בבגדים שחורים, כדי שאם יזכה להיות בגן עדן לא ייראה כאבל בין חתנים, וכן שלא יקברו אותו בבגדים לבנים, כי אם לא יזכה ויהיה לאחר מותו עם רשעים ייראה כחתן בין אבלים.

מכאן הביא רבי מאיר איזנשטט (שו"ת פנים מאירות ח"ב סימן קנב) ראיה לנושא שהוא נשאל עליו. בזמנו נהגו כמה מגדולי ישראל ללבוש מלבושים שחורים בשבת, אך לפי דברי המקובלים, וכפי שנכתב בכתבי האר"י הקדוש יש ללבוש בשבת דווקא בגדים לבנים. הוא פסק שלסתם אדם אסור לעשות כן משתי סיבות: א. זוהי יוהרה וגאווה כאשר אדם מראה את עצמו כאילו הוא ירא שמים יותר מגדולי ישראל, אלא אם כן מדובר באדם שהוא מפורסם בחסידות וכל מעשיו לשם שמים. ב. אולם חוץ מעניין היוהרה, הוא כתב שבזמן כזה שרוב האנשים לובשים בגדים שחורים אין בכלל מצווה בלבישת בגדים לבנים, כפי שאמר רבי ינאי לבניו, שלא רצה להיראות כחתן בין אבלים, כלומר שאסור להיראות שונה מאחרים. הוא הסביר שהמקובלים שאמרו ללבוש בגדים לבנים בשבת דיברו רק בזמנם שלא היה בזה שינוי מהמקובל.

לכאורה יש להקשות על דבריו, שכן גם רבי ינאי אמר את דבריו לפי מה שהיה מקובל בזמנו, שחתנים לובשים לבן ואבלים לובשים שחור, ואין זה ראוי להיראות בניגוד גמור לסביבה, אולם אין מכאן ראיה שאסור להתלבש בצורה שונה שאין בה ניגוד גמור, כמו בזמנו של הפנים מאירות שהצבע השחור כבר לא היה סימן לאבל והלבן כבר לא היה סימן לשמחה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר