סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לטעום בלי לברך?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות יד ע"א

  

בגמרא לקמן (לה,א) נאמר: "אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה", לכן יש לברך לפני שאוכלים אפילו מאכל קטן שבקטנים. לעומת זאת בסוגייתנו נאמר ש"מטעמת אינה טעונה ברכה", וכן רבי אמי ורבי אסי היו טועמים עד שיעור רביעית בלי לברך. על כך יש להקשות: איך מותר לטעום אפילו כל שהוא, והרי זוהי הנאה מן העולם ללא ברכה?

ב"בירור הלכה" מובא שכדי ליישב את שני העניינים שיטת רבינו חננאל היא שהטועם אינו צריך לברך רק כאשר פולט ואינו בולע את מה שטועם, אולם הטועם ובולע - מברך, כיוון שנהנה.

לעומת זאת רבי אברהם, בנו של הרמב"ם סבור שגם מי שטועם ובולע אינו צריך לברך, מכיוון שאינו מתכוון לאכילה, אלא רק לטעימה כדי לדעת איך לתקן את התבשיל.

ישנה דעה מחמירה יותר, המובאת ב"בירור הלכה", לפיה גם מי שטועם מאכל ופולטו ואינו בולע, אם הכמות שהכניס לפיו הייתה כמות של רביעית – צריך לברך. הסבר לדעה זו מובא בבית יוסף, שהברכה על האוכל אינה רק על הנאת המעיים או הגרון של בליעת האוכל, אלא גם על הנאת החיך שמרגיש בטעם האוכל, לכן יש לברך על הרגשת הטעם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר