סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

גרסאות הדף היומי מבית אתר "הכי גרסינן"
צוות אקדמי -
עמותת פרידברג לכתבי יד יהודיים (FJMS)
 

מידי שמיע לך בהא?

ברכות טז ע"א-ע"ב

הלל גרשוני

 

ורמינהי: הקורא את שמע צריך שיכוין את לבו שנאמר שמע ישראל ולהלן הוא אומר הסכת ושמע ישראל מה להלן בהסכת אף כאן בהסכת. אשתיק. א"ל: מידי שמיע לך בהא? א"ל, הכי אמר רב ששת: והוא שבטלין ממלאכתן וקורין.

כך הגרסה בדפוסים. בכתבי היד נוסף לפני "הקורא את שמע" שמו של התנא: "ר' שמעון בן יוחי אומר". וכן הוא בראשונים רבים המנויים בדקדוקי סופרים.

לאחר "אשתיק" נוסף בחלק מכתבי היד "ולא אמר ליה ולא מידי", ובקטע גניזה נשמטו המילים "אמר ליה מידי שמיע לך בהא".

האם גרסת קטע הגניזה יכולה להיות מקורית? ומה לגבי הגרסה "ולא אמר ליה ולא מידי"?

כלי שניתן להיעזר בו באתר "הכי גרסינן" הוא החיפוש. סימון מילים בעד נוסח יעביר אותנו לחיפוש באתר - בכל עדי הנוסח או בעדי נוסח לבחירתנו. כך נוכל לחפש בתלמוד הבבלי את המילים "אמר ליה מידי שמיע לך בהא" ולגלות שזוהי לשון רגילה במקרים כאלה, גם בכתבי היד, ואולי להסיק שהשמטת המילים האלה אינן אלא דילוג של קטע הגניזה, מ"אמר ליה" ל"אמר ליה". ושמא גם "ולא אמר ליה ולא מידי" יכול להיות מוסבר בדילוג דומה, או שמא הוא נוסף בעקבות מופעים אחרים.


***

לקראת סוף הדף תוכלו לראות סדרת תפילות של אמוראים לאחר תפילתם. אם תעיינו בכתבי היד תראו שסדרן שונה בהם, וגם הייחוס לאמוראים. בכתב יד מינכן מופיע סימן מיוחד, שלא נתבלבל:

אלעזר בבשתינו יוחנן בפורינו זיר' אומנותינו חייא נחטא רב חיים ר' מעזות ספרא שלום אלכסנדי העמידנו רבא נוצרתי מר בריה דרבינא נצור ששת בבית המקדש סימן.

אבל בדפוסים ר' אלעזר אומר "בפורינו" ור' יוחנן הוא שאומר "בבושתנו". ושמא כדי למנוע שינוי כזה נוצר הסימן בכתב יד מינכן.

מה עושים במקרה של שינוי סדר כזה? באתר "הכי גרסינן" הוזזה כל יחידה אל מול המקבילה לה בדפוס וילנא, תוך ציון שיש כאן שינוי סדר, שאותו יכול המעיין לראות אם ילחץ על לחצן הפלוס ויעבור לחלונית "עיון מהיר".


לגרסאות נוספות היכנסו לאתר הכי גרסינן בפורטל fjms.org.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר