סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גרסאות הדף היומי מבית אתר "הכי גרסינן"
צוות אקדמי -
עמותת פרידברג לכתבי יד יהודיים (FJMS)
 

אורז [ודוחן]

ברכות לז ע"א

הלל גרשוני
 

ואורז [ודוחן] לא מברכינן בורא מיני מזונות?
והתניא הביאו לפניו פת אורז ופת דוחן מברך עליו תחלה וסוף כמעשה קדרה,
וגבי מעשה קדרה תניא בתחלה מברך עליו בורא מיני מזונות ולבסוף מברך עליו ברכה אחת מעין שלש?


מה טיבם של הסוגריים הרבועים סביב "ודוחן"? מקובל על לומדי התלמוד שאת הכתוב בין סוגריים רבועים יש לקרוא, ואת הכתוב בין סוגריים עגולים אין לקרוא. באופן טכני ומדויק יותר יש לומר שסוגריים רבועים הם סימן לתוספת של הדפוסים המאוחרים על פני הדפוסים הראשונים, כשלדעת המדפיסים יש להוסיף את התוספת הזאת, וסוגריים עגולים הם סימן לטקסט שלדעת המדפיסים יש למחוק.

התוספת "ודוחן" אכן אינה נמצאת בדפוס הראשון, כמו שהיינו מצפים. אך אין היא נמצאת גם בכתבי יד מינכן, פריס, אוקספורד והגניזה. חבר אחד מצאנו למדפיסים המאוחרים והוא כתב יד פירנצה שגרס "ואורז ודוחן לא מברכים עילוי בורא מיני מזונות". אך לשונו מחוספסת, כי "עילוי" נראה כמו קיצור של "עילויה", כלומר "עליו". בכתבי היד האחרים הגרסה היא "ואורז לא מברכינן עליה", וזה בהחלט מתאים לאורז בלבד.

התיקון "ודוחן" נראה הגיוני, שהרי לפני כן מדובר על אורז ודוחן וגם בברייתא מדובר על אורז ודוחן. אך חסרונו מרוב עדי הנוסח אומר דורשני. ונראה שהגמרא אכן התעניינה דווקא באורז ולא בדוחן. וכך עולה גם מהמשך הסוגיה, שבה מדובר על אורז בלבד. את התוספת "ודוחן" עלינו לדחות כתיקון מאוחר שנוצר לפי ההקשר, אך באמת נושא הסוגיה הוא אורז, ולא דוחן.

לגרסאות נוספות היכנסו לאתר הכי גרסינן בפורטל fjms.org.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר