סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לעצור את הרכב באמצע הכביש?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות מו ע"ב

  

"אין מכבדין לא בדרכים ולא בגשרים"

ב"בירור הלכה" מובאים כמה פירושים למאמר חז"ל זה שאין נותנים לאדם מכובד לעבור ראשון בדרך או בגשר. יש מפרשים שמדובר בדרכים שיש בהן סכנה, ומובן שאין זה כבוד להיכנס לסכנה ראשון.

אולם מובא גם פירוש בדברי רבנו יונה שאין מכבדים דווקא בדרכים שהן בתוך העיר, וטעם הדבר הוא כדי שלא יפריעו לעוברים ושבים. מכאן משמע שלמרות שהיה ראוי לכבד גם בדרכים שבתוך העיר מכל מקום השיקול של טורח העוברים והשבים ומתן האפשרות לזרימת התנועה ברחוב – חשוב יותר.

בימינו אפשר ללמוד מכך קל וחומר: אם אסרו חז"ל לכבד אדם מכובד באופן שמפריע לתנועה של אחרים, כל שכן שאסור לאדם להפריע לתנועה על ידי עצירת רכבו לכבוד עצמו.

המקום שבו יש לכבד הוא: פתח הראוי למזוזה ובשעת הכניסה.

מסופר שהרב קוק זצ"ל והרב זוננפלד זצ"ל נפגשו הרבה פעמים בשמחות. פעם קרה ששניהם הגיעו ביחד לברית מילה בבית החולים ביקור חולים וכאשר עמדו להיכנס כל אחד מהם רצה לכבד את חבירו שייכנס ראשון. בסופו של דבר אחז הרב קוק ברב זוננפלד ונכנסו שניהם ביחד, והתקיים בהם הפסוק (זכריה ח,יט): "והאמת והשלום אהבו".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר