סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"בורא מאורי האש" על אור החשמל

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות נג ע"א

  

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת הפוסקים האם ניתן לברך את ברכת "בורא מאורי האש" על נר שנמצא בתוך עששית של זכוכית.

בהתאם לכך הפוסקים האחרונים חולקים אם מותר לברך את ברכת "בורא מאורי האש" על אור החשמל (של נורת להט) שנמצא בתוך זכוכית. בעל ציץ אליעזר (ח"א סימן כ,יג) פוסק שמותר להבדיל על אור החשמל מפני שהמגן אברהם ופוסקים אחרים מתירים לברך על נר שבעששית, ואפילו למחמירים שמצריכים נר מגולה – זהו דווקא באש שדרכה להיות מגולה, ולא באור חשמל שדרכו להיות מוקף בזכוכית.

לעומת זאת בעל יביע אומר (ח"א או"ח סימן יז-יח) אוסר לברך על אור חשמל, על פי הירושלמי ופסק השולחן ערוך שאסור לברך על נר הנמצא בתוך עששית.

בעל משפטי עוזיאל כותב שאם אסור לברך על נר שבעששית יש לאסור על אדם המרכיב משקפיים לברך את ברכת הנר עד שיסיר את משקפיו, אולם בעל יביע אומר דוחה את דבריו ומחלק בין מצב שהאש עצמה היא המכוסה בזכוכית, שאז אין לברך עליה, לבין מצב בו האש מגולה ורק האדם המתבונן בה מרכיב משקפיים, שאין בזה משום חציצה לברכת הנר.

יש לציין שגם הפוסקים שהתירו לברך על אור של נורה חשמלית לא מתירים זאת בנורת פלורסנט או נורת לד, מפני שאין בהם כלל אש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר