סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש מחלוקת בין הגמרא לפרקי דרבי אליעזר?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות סג ע"ב

  

בגמרא לומדים מהפסוק "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" שקביעת לוח השנה צריכה להיעשות בארץ ישראל, אולם אם גדול הדור נמצא בחוץ לארץ אזי הוא רשאי לקבוע את לוח השנה גם משם. ב"בירור הלכה" מובא שבפרקי דרבי אליעזר (פ"ח), בניגוד לנאמר בגמרא, נקבע שלעולם אין קובעים את לוח השנה בחוץ לארץ, אפילו אם לא נשאר תלמיד חכם בארץ: "אפילו צדיקים וחסידים בחוצה לארץ ורועי צאן ובקר בארץ – אין מעברין את השנה אלא על ידי רועי צאן ובקר". מקור הדברים הוא בפסוק: "לשכנו תדרשו ובאת שמה".

הרד"ל מסביר שהמחלוקת בין התלמוד לבין פרקי דרבי אליעזר היא בשאלה האם הצורך לקבוע את לוח השנה בארץ הוא מן התורה או מדרבנן. לדעת פרקי דרבי אליעזר זהו חיוב מן התורה, לכן אין אפשרות לוותר על כך, לעומת זאת לדעת הגמרא רק מדרבנן יש לקבוע את לוח השנה בארץ, לכן אם גדול הדור מצוי בחו"ל ניתן לקבוע זאת משם.

אולי ניתן לחלק גם באופן אחר ולומר שאין מחלוקת בין המקורות. פרקי דרבי אליעזר מתייחס לחישוב של עיבור השנה או של קידוש החודש. ב"בירור הלכה" מובא שלדעת הרמב"ם לא רק ההודעה והפרסום, אלא גם החישוב צריך להיעשות בארץ, ולצורך החישוב הזה צריך סייעתא דשמיא והשראת השכינה, שמצויה דווקא בארץ. כל זמן שיש יהודי בארץ צריך החישוב להיעשות דווקא בארץ, על פי הפסוק "לשכנו תדרשו". לעומת זאת בגמרא מדובר על ההודעה והפרסום של קביעת לוח השנה. הודעה זו יכולה בדיעבד להתפרסם מחו"ל, אם כי לכתחילה גם היא צריכה לצאת מהארץ, "כי מציון תצא תורה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר