סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איזה חומר הוא המובחר ביותר לנר שבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת כ ע"ב

  

במשנה נאמר שיש שמנים ופתילות שאסור להדליק בהם נר של שבת. בגמרא מבואר ששעווה פסולה בתור שמן לנר, אך כשרה בתור פתילה, וב"בירור הלכה" מובאות דעות שונות של הראשונים בקשר לאפשרות ההדלקה בנר שעווה.

לדעת בני נרבונה (מובא בתוספות ד"ה עד) ההיתר להשתמש בפתילה של שעווה מוגבל רק לכך שאפשר להניח נר שעווה בתוך כלי שיש בו שמן שמותר להדליק בו, ואז נחשב נר השעווה כולו כפתילה של השמן, אך אסור להשתמש בנרות שבהם השעווה משמשת כחומר הבעירה הבלעדי של הנר, כי אז הרי היא כשמן, ובתור שמן שעווה פסולה להדלקה. גם הרמב"ן אוסר להשתמש בנר של שעווה, וכותב שהדבר נראה לעין שהנרות הללו צריכים טיפול והטיה יותר מכל הנרות שבעולם. דברים אלו ניתן להסביר על פי דברי הרדב"ז (סימן אלף תרי) שכותב שבזמנים קדומים איכות נרות השעווה לא הייתה טובה, כי השעווה לא הייתה צמודה לפתילה והנר לא דלק היטב, אולם כאשר התחילו לייצר נרות טובים יותר הם דולקים אף יותר טוב.

לעומת זאת רש"י ותוספות ורבים מן הראשונים סוברים שמותר להדליק בנרות שעווה, וכן פוסק השולחן ערוך שאם כרך אדם זפת או שעווה או חלב סביב הפתילה – מותר להדליק בהם. הבית יוסף מסביר שמכיוון שזו מחלוקת בעניין שהוא מדרבנן יש להקל ובמיוחד שכך הוא המנהג שמדליקים בנרות שעווה. עם זאת כותב המגן אברהם שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, ואם אין שמן זית עדיף להשתמש בשמנים אחרים, ורק בעדיפות שלישית נר שעווה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר