סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מים סוף למסרקות הברזל
ברכות פרק הרואה

אגדה בדף

ברכות נד ע"א / חיים אקשטיין


הפרק האחרון במסכת ברכות נראה כמו אוסף נפלא של אגדות, אבל בלי קשר ביניהן. כדי לעמוד על הרצף ההגיוני שמחבר בין כל האגדות בפרק, דרוש עיון ספרותי יסודי במבנה הפרק, ונדרשת ירידה לעומק מחשבתם של חכמים. לצד כל אלו, אפשר לשקף גם תחושה העולה מקריאה פשוטה של הפרק ברצף.

מי שלומד את הפרק ברצף עשוי לזהות הידרדרות. אילו אגדות פותחות את הפרק? אגדות על ניסי ה' ביציאת מצרים, במדבר ובכניסה לארץ. אלו הניסים שעליהם צריך לברך ולהודות. אילו אגדות סוגרות את הפרק? אגדות באווירת נכאים. הגמרא מדברת על החובה לברך על הרעה, להאמין שהכל לטובה ולבטוח בה'; היא ממשיכה למסירות נפש על קידוש השם - כולל מותו הנורא של רבי עקיבא; אחר כך עוברת לדבר על הלכות בית הכיסא ועל המזיקים שבו; משם ממשיכים להתמודדות עם תורה ומצוות במצב של גזרות או ריחוק מהתורה, "עת לעשות לה'" במציאות של "הפרו תורתך". הגמרא מביאה גם אמרות אחרות שקשורות ללימוד התורה, אך אפשר להבין כי גם הן נוגעות להתמודדות עם מצבה הקשה של התורה (העיסוק ביבנה בצורך לפרנס חכמים, למשל). הפרק מסתיים בנושא השלום, תוך ציון העובדה שאצל תלמידי חכמים אף פעם אין סיום, הולכים מחיל אל חיל.

מניסי ה' למוות על קידוש השם. ממעברות הים לבית הכיסא. בדרך יש חלומות טובים ורעים, וגם תופעות טבע אדירות, אבל לבסוף שוררת אווירה של התרסקות. אולי לא במקרה הגמרא פותחת ביתרו המתפעל מסיפורו של משה, ובניסים הגדולים שנעשו על ידי משה - ומסיימת ביתרו המכלכל את משה בשעת מצוקתו, ובמשה שמתרחק מהעם כשהם חוטאים. על כל פנים, הפרק משקף את הברכה על הטובה ועל הרעה, על קריעת ים סוף ועל הוצאתו להורג של רבי עקיבא.

עבודת ה' נבנתה לאורך כל המסכת, מקבלת עול מלכות שמים ותפילה עד לשולחן האוכל. אלו באים לידי ביטוי ביומיום. בפרק האחרון יוצאת המסכת מהשגרה, וקוראת לברך את ה' על כל התופעות החריגות. החריגות יכולות להיות לטובה או לרעה, למצבים שבהם מודים לה' או למצבים שבקושי אפשר ללמוד תורה ולהזכיר שם שמים. על הכל אנו מברכים, על הכל אנו נדרשים לקרוא את שם ה', וכך הכל יבוא לבסוף על מקומו בשלום.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר