סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום"
אהרן היה משנה מן האמת לשם השלום ועל כך גדולתו 


הגמרא כפלה שהיה גם אוהב שלום והיינו כשהיו באים לפניו שני ניצים היה אהרן עושה ככל שביכולתו להשכין בינהם שלום. ויותר מכך – אף היה רודף שלום, להשתיק את המחלוקת עוד לפני שבאה לפניו. ועל פי זה מביא הגאון רבי ראובן מרגליות בספרו היסודי למסכתנו "מרגליות הים" את ששמע בשם "הרה"ק מאלכסנדר" (לא מצוין מי), שלכן תלתה התורה טומאת וטהרת המצורע בכהן – אף באופן שהכהן עצמו זקוק לתלמיד חכם שיורה לו אם לטמאות או לטהר את הנגע. לפי שצרעת באה על חטא הלשון. והנה המספר לשון הרע אינו מספר דבר שקר, אלא שהולך רכיל ומספר את האמת לאחד – מה שאמר עליו חבירו. והרי שבעל לשון הרע מתיימר להיות איש אמת, ולעומתו - מידתו של אהרן כהכן בעת שרדף אחר השלום היתה לומר לאדם החושב את חבירו לשונאו – כי אדרבה הוא אוהבו כל ליבו ומתגעגע אליו להתפייס עימו. והרי האמת אינה כך, אך מפני השלום שינה אהרן. ולכך אמרה תורה שאותו בעל לשון הרע החושב את עצמו לאיש אמת יהיה זקוק דווקא לכהן מזרע אהרן שהיה מטעה למען השלום.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר