סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוד התפילה השלמה / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

שבת קכז ע"ב


הני נמי (בגמילות חסדים שייכי. לישנא אחרינא:) הני בהני שייכי.

כיצד ניתן להפוך את התפילה הפרטית שלי לתפילה משמעותית? כיצד ניתן להפוך את לימוד התורה הפרטי שלי ללימוד תורה משמעותי?

תשובה נפלאה מבסס התפארת שלמה מרדומסק (מועדים, שער התפילה ד"ה שבת קכז) על בסיס הסוגיה שלנו.

הרי הסוגיה דנה בדברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא ומונה ששה דברים, ביניהם "עיון תפילה". לאחר מכן מופיעה רשימה של ארבעה דברים שעליהם הדבר נאמר וביניהם נוספת גם "גמילות חסדים", על כך שואלת הגמרא: אם כן מהם הדברים שאכן האדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא, האם הששה או הארבעה?

תשובתה של הגמרא (על פי פירוש רש"י) היא, שלמעשה ישנם כמה דברים שנכללים במסגרת גמילות חסדים, ביניהם "עיון תפילה", ולכן פעם נאמר ששה ופעם ארבעה.

על בסיס זה אומר התפארת שלמה כי למעשה למדנו מכאן שעיקרה של התפילה הוא כאשר היא מגיעה כ"גמילות חסדים". היינו: כאשר האדם מנצל את תפילתו בכדי לבקש רחמים על חברו שזקוק לכך, בזה הוא ממצה את הרעיון שלשמה ניתנה התפילה, שכן הוא מבין שעליו לעזוב את הממד הפרטי ולהתחבר לממד הכללי של הציבור, ולכן התפילה הזו מגיעה לכדי שלימות.

הדבר הזה קשור גם ללימוד התורה, שכן בסופה של הרשימה נאמר: "ותלמוד תורה כנגד כולם", היינו שכל הדברים הנפלאים הללו כלולים במסגרת תלמוד תורה, מה שמלמד אותנו שגם גמילות החסדים היא בכלל לימוד תורה, וכיצד?

שוב, גם כאן בעצם מאירה הנקודה: אם האדם לומד את תורתו מתוך כוונה שלימוד תורה זה יועיל ויעזור לציבור, הרי בזה הוא נוגע בנקודת עניינו של לימוד התורה והכוונה שלשמה נתנה לנו התורה.

עם ישראל איננו אוסף של אנשים זרים שמקיפים אותנו, את כלל ישראל חובה עלינו להכניס בתוך הפעולות הפרטיות כביכול, ועל ידי זה נמצה את משמעות התפילה והתורה שלנו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר