סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם אדם מקיים מצוות מזוזה בזמן שאינו בבית?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קלא ע"ב

  

רבי אליעזר סובר שמותר לעשות בשבת מכשירי מצווה, כמו הכנת סכין לברית מילה, אולם למסקנת הגמרא הוא לא מתיר לקשור ציצית או לקבוע מזוזה בשבת, מפני שאדם יכול להפקיר את ביתו או את בגדו ואז כלל אינו חייב במצוות הללו.

מדברי הרמב"ן עולה שההסבר הזה, שיכול להפקיר, נאמר בעיקר כדי לבאר מדוע מזוזה אינה מצווה שאדם מוכרח לקיימה ולכן קביעתה אינה דוחה את השבת, כי לגבי ציצית יש הסבר פשוט: שהרי אדם לא חייב לתת ציצית בבגד שאין לו ארבע כנפות, ויכול ללבוש רק בגדים שאינם חייבים בציצית ולא יצטרך לקשור. מדבריו הבין הגרי"ש אלישיב זצ"ל שאין הסבר מקביל לזה באופן הפטור ממצוות מזוזה, כלומר שאם אדם יעזוב את ביתו לא ייפטר בזה ממצוות מזוזה.

מכאן הוא מקשה על כמה אחרונים (מג"א סימן יט,א; שו"ת רעק"א סוף סימן ט) שכתבו שבזמן שאדם יוצא מביתו אין הוא מקיים מצוות מזוזה, כי המצווה היא רק בזמן שאדם גר בבית. נמצא לפי הבנת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שיש בעניין זה מחלוקת.
אולם ניתן לומר שייתכן שגם הרמב"ן סבור שבזמן שאדם לא נמצא בבית אינו מקיים מצוות מזוזה, אלא שהגמרא רוצה למצוא הסבר מציאותי איך יכול אדם להיפטר מהמצווה, לכן לגבי ציצית יש אפשרות שלא ילבש בגד בן ארבע כנפות, אולם אין זה מציאותי שיעזוב אדם את ביתו למשך שבת שלמה ויגור ברחוב, לכן מובא ההסבר שיכול להפקיר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר