סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין מתנה לירושה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין נד ע"א

  

מאי דכתיב וממדבר מתנה וממתנה נחליאל ומנחליאל במות ומבמות הגיא. - אמר ליה: אם אדם משים עצמו כמדבר זה שהכל דשין בו - תורה ניתנה לו במתנה, וכיון שניתנה לו במתנה - נחלו אל, שנאמר וממתנה נחליאל.

כאשר אדם מקדיש את כל כוחותיו ללימוד התורה, "משים עצמו כמדבר" ומפקיר את כל רצונותיו הגשמיים – הוא זוכה שהתורה תינתן לו במתנה. לאחר שניתנה לו במתנה הוא עולה בדרגה ונאמרה לגביו לשון "נחלה", שהיא לשון ירושה.
מהו היתרון שיש בירושה על פני מתנה?

פירש הרה"ג יעקב כלאב זצ"ל שמכיוון שאמרו חז"ל (גיטין נ,ב ועוד מקומות) שאדם לא נותן מתנה סתם, אלא תמיד מתנה ניתנת בתור תמורה להנאה אחרת שקיבל נותן המתנה ממקבל המתנה, ממילא יש גם יחס מסוים בין ההנאה לבין גודל המתנה, ככל שההנאה שקיבל (או שמצפה לקבל) גדולה יותר כך גם המתנה גדולה יותר. לעומת זאת בירושה אין שום השקעה מצידו של היורש, ואין גודל הירושה תלוי במעשה מסוים.

כך גם בלימוד התורה, בתחילה כאשר אדם משקיע את כל כוחותיו בתורה הוא זוכה לגדולה בתורה בהתאם להשקעתו, ככל שהשקיע יותר כך גדול יותר חלקו בתורה, אולם לאחר מכן כאשר הוא ממשיך בלימוד הוא זוכה לקבל את התורה כירושה, ללא יחס בין ההשקעה שלו לבין מה שהוא מקבל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר