סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

עירובין צו ע"א


נשים – וקיום מצוות

תלמוד בבלי עירובין צו, א:

"תניא: מיכל בת כושי הייתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים. ואשתו של יונה הייתה עולה לרגל ולא מיחו בה חכמים".

לדעת התלמוד הבבלי אין רע בכך שאישה מניחה תפילין.

לעומת זאת בתלמוד הירושלמי בסוגיה המקבילה:

תלמוד ירושלמי עירובין י, א:

"התיבון הרי מיכל בת שאול הייתה לובשת תפילין אשת יונה הייתה עולה לרגל ולא מיחו בידם חכמים? רבי חזקיה בשם רבי אבהו אשתו של יונה היא שבה מיכל בת שאול מיחו בה חכמים".

לדעת הירושלמי הנחת התפילין של מיכל היא דבר לא תקני.

שורש המחלוקת היא מעמד האישה. לפי הבבלי אם התורה צוותה על המצוות אין שום בעיה שאישה תקיים את המצוות. לפי הירושלמי אישה ערך המשפחה הוא הדבר המרכזי. תפקידה המרכזי של האישה הוא הרבה מעבר למצוות הפרטיות. האישה צריכה לדחוף קדימה את כל הבית להעניק משמעות, חום תוכן ועומק לכל הבית. האישה אמורה לעסוק בדברים הרבה יותר חשובים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר