סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לאשה להניח תפילין?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין צו ע"א

  

בגמרא נאמר שיש מי שסובר שתפילין היא מצוות עשה שאינה תלויה בזמן ולכן גם נשים חייבות בה, וכך הייתה עושה מיכל, ביתו של שאול המלך, שהייתה מניחה תפילין ולא מחו בה חכמים. אמנם תוספות (ד"ה מיכל) מביאים בדבריהם את הפסיקתא, שם נאמר שחכמים מחו בה.

המפרשים דנים בשאלה מדוע מחו חכמים באשה שרוצה לקיים מצווה שאינה חייבת בה. רש"י מסביר שמכיוון שהתורה פטרה נשים ממצוות עשה שהזמן גרמא, אם אשה מקיימת מצווה כזו בתור חובה הרי שיש בזה תוספת על דברי תורה, והיא עוברת בכך על איסור "בל תוסיף". תוספות לא מקבלים את ההסבר הזה וכותבים סברה אחרת.

השולחן ערוך, המובא ב"הלכה ברורה", פוסק שנשים פטורות מן התפילין, ולא מתייחס לשאלה האם מותר להן להניח תפילין למרות שהן פטורות, אולם הרמ"א פוסק שאם נשים רוצות להחמיר על עצמן ולהניח תפילין מוחים בידן.

על פי דברי הלבוש (או"ח סימן יז,ב) אסור לנשים ללבוש טלית וגם להניח תפילין, משום שלמרות שרצונה של האשה הוא לקיים מצווה, יש במצוות אלו עבירה של "לא יהיה כלי גבר על אשה", ולמרות שמיכל בת שאול לבשה אותם, לה היה הדבר מותר, כי היא הייתה בת מלך ודמות ידועה ומוכרת, ועיקר טעם איסור כלי גבר הוא מפני שלא מכירים אותה ותוכל ללכת בין האנשים, וזה לא היה שייך אצלה, אבל לשאר הנשים אסור ללבוש טלית או תפילין. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר