סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לבטל או לבדוק ולהאיר? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

פסחים ב ע"א


אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר.

מהי הדרך הנכונה בעבודת ה', האם לבטל את העולם הזה, או לנסות לעסוק בשינויו והעלאתו לקדושה?

לשאלה הזו ישנן השלכות רחבות ביחס לסגנון החיים שלנו. האם עלינו לברוח מן העולם, ולעסוק בענייני רוחניות בלבד, מתוך מחשבה שהעולם הזה הוא אין ואפס, ואיננו מציאות אמיתית כלל, או שאדרבא עלינו למצוא את הדרכים לתעל את כל משאבי העולם לקדושה, ומתוך כך להיות מעורבים בו בהתערבות של קדושה.

רבי יצחק אייזיק מקאמרנא עונה על השאלה הזו (אוצר החיים, שמות נט, ב) מתוך הסוגיה הפותחת את מסכת פסחים שמחייבת בדיקת חמץ, למרות ש"בביטול בעלמא סגי ליה", ואומר כי למעשה ניתן לבטל את העולם, ולומר שהרי הוא בטל ומבוטל כלפי המציאות האלוקית, ולכן אין לי שום צורך להתעסק איתו.

אבל מאידך, למרות כל זאת, הרי שמעבר לביטול יש צורך לעשות בדיקה לאור הנר. היינו, לקחת את "נר התורה והמצווה", ולחפש בכל החורים והסדקים את אותו החמץ, ולהאיר עליו, להשפיע עליו כך שנוכל להפוך אותו לחלק מהמצווה.

לפי זה הוא מסביר את דברי הגמרא שלעתיד לבוא, כשישחט הקב"ה את היצר הרע, הוא יראה לצדיקים כהר, ומדוע? הרי לכאורה היה צריך היצר הרע להעלם?

כאן בדיוק טמונה התשובה. הצדיקים לא מבטלים את היצר הרע, אלא הם לוקחים את כל העוצמות שיש בו ובעולם שסובב אותנו ומתעלים הכל לכיוון הקדושה, וכך לעתיד לבוא הם עתידים להגיש לקב"ה מנחה, בדמות הר של יצר הרע שכל כולו הפך לקדושה.

אז האם לבטל את העולם ולברוח ממנו?

עדיף לקחת אותו, לבדוק היטב מה ניתן לתעל ממנו לקדושה, וכך להפוך אותו ללבת אש של מצווה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר