סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לכתחילה לעשות ברית מילה אחה"צ?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

פסחים ד ע"א

  

על אברהם אבינו נאמר (בראשית כב,ג): "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר", ומכאן נלמד הכלל: "זריזין מקדימים למצוות", לכן נפסק להלכה שלמרות שאפשר לעשות ברית מילה במשך כל היום - יש להזדרז ולעשות ברית מילה בתחילת היום.

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת האם זהו חיוב גמור להזדרז בקיום המצווה, או שאין זה חיוב אלא שזוהי הדרך הנכונה והראויה שנלמדת מאברהם אבינו.

מהגמרא במסכת ראש השנה (לב,ב) מוכח שכאשר יש אפשרות לעשות את המצווה בזריזות בשעה מוקדמת, אולם אז יהיו פחות אנשים נוכחים, ואילו אם יחכו וישהו את קיום המצווה לשעה יותר מאוחרת יהיו יותר אנשים ויתקיים (משלי יד,כח): "בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ" – יש להעדיף את השיקול של הזריזות ולעשות את המצווה מוקדם למרות שיהיו פחות אנשים.

כאשר הרב עובדיה יוסף זצ"ל היה במצרים, נהגו שם לעשות ברית מילה אחר הצהרים עד סמוך לעת ערב, בכדי שיוכלו קרוביהם ומכריהם להשתתף בשמחת הברית מילה. על פי העולה מהגמרא הנ"ל הוא פסק (יבי"א ח"ב יו"ד סימן יח): "שאין להשהות מצות מילה לאחר חמש שעות מן היום, שנראה שמצות מילה בזויה עליו ח"ו... ואפילו כוונתו להשהותה לאחר חצות היום בכדי שירבו הנוכחים שם לקיים ברוב עם הדרת מלך, אף על פי כן זריזין מקדימין למצות עדיף". אולם אם בשעות הבוקר לא יהיה אפילו מניין אז אפשר להתיר להשהות את קיום המצווה כדי שיהיה לכל הפחות מניין אנשים בזמן ברית המילה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר