סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לבשל שוקולד

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

פסחים יא ע"א

  

לדעת רבי מאיר אסור להתעסק עם הקצירה והשיווק של תבואה חדשה בזמן שהיא אסורה באכילה, בגלל החשש שמא הפועלים המתעסקים בה יבואו לאכול ממנה. אולם לגבי חמץ הוא סבור שיש לבדוק את הבית גם לאחר שהחמץ כבר אסור באכילה ובהנאה, ואין לחשוש שמא יבוא הבודק לאכול ממנו, שהרי "הוא עצמו מחזר עליו לשורפו", לכן ברור שלא יבוא לאכול ממה שהוא מחפש כדי לשרוף.

על פי זה כתב בעל שו"ת דובב מישרים (ח"א סימן ל) בשנת תרע"ג לגבי דוקטור לכימיה ירא שמים שהיו מביאים לו שוקולד כדי שיבדוק האם יש בו תערובת של בשר בחלב. לצורך כך הוא היה צריך לבשל את השוקולד, ונשאלה השאלה האם מותר לעשות זאת.

על פי דברי הכסף משנה (טומאת מת א,ב) שהתורה אסרה לבשל בשר בחלב בגלל החשש שמא יבוא אדם לאכול את התערובת הזו, ובהתאם לנאמר בגמרא לדעת רבי מאיר, כתב הדובב מישרים שאם כל מטרת הבישול היא כדי לבחנו שלא יכשלו באיסור בשר בחלב – אין לחשוש שמא יבוא לאכלו ולכן מותר לבשלו.

עם זאת הוא תמה על הכסף משנה מנין לו לתת טעם לאיסור התורה? הרי בגמרא נאמר שרק רבי שמעון הוא שהיה דורש את טעם הפסוק ומכריע את ההלכה על פי הסברה, אולם חכמים החולקים עליו סוברים שאין לקבוע את ההלכה על פי טעם הפסוק, ואולי יש סיבה אחרת לאיסור בישול בשר בחלב?

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר