סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שלוש דרגות של ביעור היצר הרע

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

פסחים כז ע"ב

  

בגמרא מובאות שלוש אפשרויות לבער את החמץ: לדעת רבי יהודה אין ביעור חמץ אלא שריפה. לדעת חכמים ניתן גם לפרר את החמץ ולפזרו ברוח, או להטילו לים.

כידוע היצר הרע נמשל לחמץ, וישנן שלוש דרגות של עבירה שיכול היצר הרע לגרום לאדם: חטא – בשוגג, עוון – במזיד, פשע – במרד. כשם שישנן שלוש דרכים לבער את החמץ כך יש שלוש דרכים לבער את היצר הרע מהאדם, וככל שהיצר חזק יותר וגרם לעבירה חמורה יותר כך יש צורך להשתמש בצורת ביעור חזקה יותר. כנגד המרידה בקב"ה צריך שריפה, כנגד עבירה במזיד צריך לפרר ולפזר ברוח את היצר הרע, וכנגד עבירה בשוגג די להטיל אותו לתוך הים.

יש להוסיף על כך שהרמב"ם בתחילת הלכות תשובה כותב שעל כל עבירה שעבר אדם, בין בשוגג בין במזיד, כאשר הוא מתוודה, צריך לומר: "חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך וכו'". והקשה הרה"ג יעקב כלאב זצ"ל (ספר עקב ענוה אות א) איך אפשר להתוודות על כל עבירה בכל שלוש הלשונות, הרי אם העבירה הייתה בשוגג לכאורה לא שייך לומר לגביה: "עויתי ופשעתי", שהם מושגים שמתייחסים לעבירה במזיד ובמרד, ואם העבירה הייתה במזיד או במרד לא שייך לומר לגביה "חטאתי", שהוא מושג שמתייחס לעבירה בשוגג.

הוא תירץ שבדרך כלל כל מעשה מורכב מכמה וכמה גוונים, ויש לאותו מעשה צדדים של שגגה וגם צדדים של מזיד ומרד, לכן ניתן וצריך להתוודות על כל עבירה בכל שלוש הלשונות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר