סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

צריך למהר לשוב בתשובה

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

פסחים כח ע"א

  

ב"הלכה ברורה" מובא פסק ההלכה שחמץ של יהודי שעבר עליו הפסח ברשותו – אסור בהנאה. הרמב"ם מסביר שדבר זה הוא קנס חכמים משום שעבר על איסורי "בל ייראה" ו"בל יימצא".

לא בכל מצב שבו עבר אדם על איסור תורה בחפץ מסוים גזרו חכמים שיהיה אותו חפץ אסור בהנאה. מדוע החמירו דווקא במי שהשהה חמץ בפסח?

העבירה של השהיית החמץ בפסח אינה דבר חד פעמי, כי כל רגע ורגע שאדם משהה ברשותו את החמץ הוא עובר בזה עבירה. בדומה לזה אדם שלובש בגד שעטנז, כל רגע ורגע שהיה יכול לפשוט וללבוש את הבגד מחדש – הוא עובר בזה על איסור שעטנז. מכיוון שהאיסור להשהות את החמץ מתעבה ומתגדל ככל שעובר הזמן – אין זה סתם איסור רגיל אלא איסור חמור במיוחד, ולכן גזרו חכמים שייאסר החמץ שנעברה בו העבירה הזו בהנאה.

כידוע היצר הרע נקרא "שאור שבעיסה" (ברכות יז,א), וכשם שצריך למהר לבער את החמץ כך צריך למהר לבער את היצר הרע ולשוב בתשובה. כך כותב מרן הרב קוק זצ"ל (אורות התשובה פרק יד, אות לב):

צריך למהר לשוב בתשובה על כל חטא. אפילו אם יהיה מהדברים הקלים מאד, כי איחור התשובה דומה לאיחור טומאה במקדש, ושהיית כלאים בלבישה, ושהיית חמץ בפסח, שכל רגע בפני עצמו הוא חטא מיוחד. ובהיכפל חטא קל הרבה פעמים הרי הוא כעבות העגלה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר