סקר
איך אתה לומד דף יומי?






 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

פסחים סד ע"א

 

תלמוד בבלי פסחים סד, א:
"משנה. הפסח נשחט בשלש כתות שנאמר ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל - קהל ועדה וישראל. נכנסה כת הראשונה, נתמלאה העזרה, נעלו דלתות העזרה... יצתה כת ראשונה ונכנסה כת שניה, יצתה שניה נכנסה שלישית. כמעשה הראשונה כך מעשה השניה והשלישית. קראו את ההלל, אם גמרו - שנו, ואם שנו - שלשו, אף על פי שלא שלשו מימיהם. רבי יהודה אומר: מימיהם של כת שלישית לא הגיעו לאהבתי כי ישמע ה' מפני שעמה מועטין".

ביחס למשנה זאת של שלוש כתות יש לתלמוד הירושלמי הארה מעניינת. הירושלמי שמדריך אותנו לעבודת השם מתוך אהבה וזריזות מסביר שלכת השלישית, למרות שמראש קבעו שצריכים להיות שלוש כתות (קבוצות) קראו כת עצלים. ומכאן הדרכה שתמיד צריך להזדרז לקיים את המצוות.

תלמוד ירושלמי פסחים ה, ז:
"בר קפרא כדעתיה דתנינן מימיה של כת השלישית לא הגיעה [שם קטז א] לאהבתי כי ישמע ה' את קולי תחנוני מפני שעמה ממועטין ...תני (הכת השלישית) היא הייתה נקראת כת עצלים. א"ר אבון מה אם דבר שמצותו לכן היא היתה נקראת כת עצלים מפני שהוא מתעצל במצוה על אחת כמה וכמה". 

תגובות

  1. יא שבט תשפ"א 01:18 ובכ"ז | עלי

    משבח היה ר' אליעזר את העצלנים... בסוכות. כי ההבדל בין פסח לסוכות הוא שכאשר צריך לצאת מהעבדות אסור להתעצל בזה ואילו כאשר כבר נמצאים בצילו של הקב"ה ראוי להתעצל ולהישאר ולחסות תחת כנפיו...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר