סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ה' אוהב את ה"תתאה גבר"

הרב דב קדרון

פסחים עו ע"א

  

בגמרא נחלקים רב ושמואל בקשר לאוכל או משקה אסור שנפל לתוך היתר, כאשר אחד מהם חם ואחד מהם קר. לדעת רב העליון גובר, לכן אם הוא היה חם הוא אוסר את התחתון ואם הוא היה קר הוא מקרר את התחתון ולא אוסר, ולעומת זאת לדעת שמואל "תתאה גבר", כלומר התחתון הוא הקובע, וכך הלכה.

רבי שלמה מרדומסק (תפארת שלמה ראש חדש) מסביר על פי זה את הפתיחה של תפילת מוסף לשבת ראש חודש: "אתה יצרת עולמך מקדם, כלית מלאכתך ביום השביעי, אהבת אותנו וכו'". כי בריאת העולם התחילה מ"קדם", שהם העולמות העליונים ביותר, כמו שכתוב (דברים לג,כז): "מְעֹנָה אֱלֹהֵי קֶדֶם" עד שנשלמה הבריאה ביום השביעי בעולם העשייה, שהוא העולם הזה התחתון. אכן, המטרה של הבריאה היא דווקא העולם התחתון, שהוא בגדר של "תתאה גבר", התחתון מתגבר ומשפיע על העולמות העליונים, והוא עיקר מטרת הבריאה.

כלומר העיקרון הוא שהדברים הנמוכים אינם בטלים בפני הדברים הגבוהים. רעיון זה מתאים במיוחד לשבת ראש חודש, כי השבת גדולה במעלתה יותר מראש חודש, והיה אפשר לחשוב שחשיבותו של ראש חודש בטלה בפני השבת. לכן תיקנו שבתפילת מוסף יזכירו דווקא את מעלתו של ראש חודש בעיקר הברכה ואילו השבת נזכרת לאחר מכן, כדי להורות שמצוות אין מבטלות זו את זו, וכן אנחנו אף אם אנו בשפל המדרגה – יש צורך בעבודתנו גם בעולמות העליונים ביותר, כי אנו בגדר של "תתאה גבר", ולכן לאחר שמזכירים שהעולם נוצר מגבהי מרומים עד לתחתונים אנו ממשיכים: "אהבת אותנו וכו'", כי יש בנו צורך למעלה.

תגובות

  1. כג שבט תשפ"א 07:20 וכן במקוות | עלי

    ו,ח מטהרין את המקוות--העליון מן התחתון, והרחוק מן הקרוב. כיצד: מביא סילון של חרס או של אבר, ומניח ידו תחתיו עד שהוא מתמלא מים, ומושכו, ומשיקו--אפילו כשערה, דייו. היה בעליון ארבעים סאה, ובתחתון אין כלום--ממלא בכתף ונותן לעליון, עד שיירדו לתחתון ארבעים סאה. אפשר לקרא זאת כאילו סתם עניין טכני של טיהור מקוה תחתון מעליון אך אפשר להתייחס ל'עליון' כמתייחס לקב"ה ול'תחתון' - האדם. בד"כ ל'עליון' יש ארבעים סאה, כל העולם שייך לו, ולתחתון אין כלום משלו, אעפי"כ 'ממלא בכתף' התחתון ( ממלא בכתף=תרי"ג כי ממלא האדם תרי"ג מצוות ומעלה לעליון )את צינור השפע ומעלה וממלא למעלה כדי להוריד ולטהר את התחתון...והוא רמז יפה

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר