סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה טעם איסור שבירת העצם בפסח?

הרב דב קדרון

פסחים פד ע"א

  

במשנה ובגמרא מדובר על איסור שבירת עצם בקרבן הפסח, וב"בירור הלכה" מובא שנחלקו האמוראים וכן הפוסקים האם איסור שבירת העצם חל רק על קרבן פסח שראוי לאכילה, או גם על קרבן שהיה ראוי לכך ונפסל מסיבה כל שהיא.

ייתכן שהדבר תלוי בטעם איסור שבירת העצם בקרבן פסח.

בעל ספר החינוך מבאר שהאיסור קשור לאכילת הפסח בדרך של גדולה, כמו מלכים, מפני "שאין כבוד לבני מלכים ויועצי ארץ לגרר העצמות ולשברם ככלבים, לא יאות לעשות ככה כי אם לעניי העם הרעבים".

על פי זה מסתבר שהאיסור חל דווקא על קרבן שנאכל, בזמן אכילתו או לאחר מכן, אולם אין לאסור לשבור עצמות בקרבן שהיה ראוי לאכילה ונפסל.

לעומת זאת הרש"ר הירש זצ"ל ביאר (שמות יב,מו) שבאיסור שבירת העצמות יש רמז כללי, כי העצמות מייצגות את החלק המאפשר לפעול, את האמצעי המאפשר להגיע למטרה, כשם שבגוף העצמות הן החלק הסביל ולא החלק הפעיל. הבשר מייצג את הפעילות הרצונית והחופשית שמוקדשת לעבודת ה', והעצמות מייצגות את האמצעים המאפשרים להגיע לכך, ולכן הדגישה התורה שאסור לשבור אותן, כי יש חשיבות גדולה גם לאמצעי המאפשר להגיע למטרה.

לפי טעם זה ייתכן שהאיסור חל גם על קרבן שהיה ראוי לאכילה בעבר, גם אם נפסל, שכן העיקרון הוא החשוב: לא להזניח את האמצעי המוביל למטרה. 

תגובות

  1. ח אייר תשפ"ג 23:23 איזה יופי! | מוריה

    פירוש הרש"ר הירש מדהים!

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר