סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לאכול מצה עשירה בערב פסח?

הרב דב קדרון

פסחים צט ע"ב

  

אסרו חכמים לאכול מצה בערב הפסח, כדי שיהיה היכר לאכילתה בערב (רמב"ם, חמץ ומצה ו,יב).

תוספות (ד"ה לא יאכל) כותבים שהאיסור לאכול מצה בערב פסח חל רק על מצה הראויה למצוות אכילת מצה בלילה, לכן מותר לאכול מצה עשירה בערב פסח (עד סמוך למנחה), כי אי אפשר לצאת בה ידי חובה בליל הסדר, שהרי המצה שיוצאים בה ידי חובה צריכה להיות "לחם עוני" ולא מצה עשירה.

ב"ביאור הלכה" מובאת דעתו של המהר"ל מפראג (גבורות ה' פרק מח) החולק על התוספות, וסבור שיש שני סוגים של מצה עשירה: מצה שנילושה בשמן בלבד, כמו שהיו עושים את המנחות בבית המקדש, מצה כזו אינה באה לידי חימוץ ולכן גם לא יוצאים בה ידי חובה בלילה ומותר לאכול אותה בערב פסח, אולם מצה שנילושה בשמן ובמים, שבאה לידי חימוץ – יוצאים בה בדיעבד ידי חובת אכילת מצה למרות שאינה נחשבת "לחם עוני", ולכן אסור לאכול אותה בערב פסח.

המגן אברהם (תעא,ה) חולק על המהר"ל וכותב שמנחות הנילושות בשמן נקראות מצה, משום שנילושות רק במעט שמן, אבל מצה שנילושה בכמות גדולה של שמן, גם אם בתוספת מים, נחשבת מצה עשירה ואין יוצאים בה ידי חובת אכילת מצה כלל. לשיטתו מותר לאכול בערב פסח מצה עשירה, בין אם נילושה בשמן בלבד ובין אם נילושה בשמן ומים, אם מדובר בכמות גדולה של שמן.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר