מי הם ממשיכי דרכו של קרח?
הרב דב קדרון
פסחים קד ע"א
בנוסח ההבדלה צריך לומר הבדלות האמורות בתורה. על כך מקשה המאירי מנוסח ההבדלה שנאמר במוצאי שבת שחל בו יום טוב: "המבדיל בין קדש לקדש", היכן מצאנו בתורה סוג כזה של הבדלה?
הוא עונה על כך שאכן יש בתורה הבדלה כזו, כמו שנאמר (שמות כו, לג): "וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים", הרי שישנה הבדלה בין דרגות שונות של קדש.
עניין זה הוא יסודי מאד ביהדות, ומבאר מרן הרב קוק זצ"ל (אורות, ישראל ותחייתו טו) שקרח, שאמר (במדבר טז, ג): "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים" קרא קריאה שלעגה לכל תוכן הקודש ולהבדל העמוק שיש בין הדרגות השונות של הקדושה. לכן הוכרח הדבר שירד חיים שאולה ויאבד מתוך הקהל כדי שלא יהיו עוד כקרח וכעדתו.
כשם שיש הבדל בתוך עם ישראל בין אנשים בעלי דרגות שונות של קדושה, כך גם יש הבדל בין העמים השונים. אלו הקוראים אל העולם כולו: "הנכם כולכם קדושים, כולכם בנים לה', אין הפרש בין עם לעם, אין עם קדוש ונבחר, כל האדם הוא קדוש בשווה" הם ממשיכי דרכו של קרח, וסופה של הגישה הזו הוא להיאבד מן העולם.
בסופו של דבר יבורר לכל, כי הייחודיות והקדושה של עם ישראל הינם שונים לגמרי ונמצאים ברמה אחרת מכל אומות העולם.