סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שאול באחת ודוד בשתיים - לימוד זכות על שמעון ולוי

הרב עזריאל זילבר

יומא כב ע"ב

 

למרות שיעקב אבינו מטיח ביקורת נוקבת בשמעון ולוי, ר' חיים בן עטר, 'אור החיים' הקדוש, מוצא בדבריו רמז של לימוד זכות. חז"ל דרשו :"שאול באחת - ועלתה לו, דוד בשתים - ולא עלתה לו" [מסכת יומא דף כב עמוד ב] כלומר, שאול המלך איבד את המלוכה בחטא אחד, ודוד חטא בשני חטאים ולא איבד את המלוכה. 'אור החיים' מסביר :"והטעם הוא לצד כי שאול טבעו מזוג ודוד טבעו חם כאומרו (ש"א טז) והוא אדמוני, וה' דן את האדם כפי הרכבתו, כי מי שגובר בו יסוד האש עם היות שיתעצם בכל עוצם הזריזות בעבודת ה' לא ימלט מהשגיון..." [אור החיים פרק מט פסוק ה]

בכיוון זה כותב 'אור החיים' גם על שמעון ולוי :"ירצה לתת טעם למעשיהם אשר עשו במעשה שכם ובמעשה יוסף ואמר שטבעם בתגבורת יסוד האש.....ואמר כי שמעון ולוי אחים לשון חום...".

אף החיד"א, הולך בכוון זה בהסבר הגמרא על שאול ודוד, וכותב :"ושמעתי משם הרב מהר"ם ן' חביב ז"ל משלוניקי...כמ"ש ביומא שאול באחת ועלתה לו דוד בשתים ולא עלתה לו וצריך טעם לדבר ונראה דדוד הע"ה טבעו אש לוהט אדמוני עם יפה עינים וכפי תוקף טבעו דין הוא להעביר חטאותיו" ['נחל שורק' הפטרת זכור אות ז]

שלושת גדולי הדור הללו, ר"ח בן עטר, ר' משה בן חביב והחיד"א, מלמדים אותנו את דרכי ההשגחה העליונה. להתחשב בטבע נפש האדם כשניתן לו עונש על חטאיו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר