סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם הסנדק דומה לכהן המקטיר קטורת?

הרב דב קדרון

יומא כו ע"א

  

הכהנים היו מקפידים שמי שמקטיר את הקטורת יהיה כל פעם כהן חדש שמעולם לא עשה זאת, כי עבודת הקטורת מעשירה את מי שמבצע אותה.

על פי זה כותב הרמ"א (שולחן ערוך יורה דעה הלכות מילה סימן רסה סעיף יא) שהסנדק התופס את התינוק בזמן ברית המילה נחשב כמו כהן המקטיר קטורת, "ולכן נוהגין שלא ליתן שני ילדים לבעל ברית אחד, כדאמרינן גבי קטורת: חדשים לקטורת".

הגר"א בביאוריו מקשה על כך שמעולם לא ראינו סנדק שמתעשר, ובנוסף לכך קשה: אם אכן מדמים את הסנדק למקטיר קטורת היה צריך לאפשר בכל פעם לאדם אחר להיות סנדק, ומדוע נוהגים שדווקא אותו אב אינו נותן שני בנים לסנדק אחד, אבל אדם שהיה סנדק נעשה סנדק אצל בן של אדם אחר? לכן כותב הגר"א שמקור המנהג הוא בצוואת רבי יהודה החסיד ולא בגלל ההשוואה לקטורת.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר סברה נוספת מדוע אין להשוות את הסנדק לכהן המקטיר קטורת, כי את סידור העבודה הזה שלא יהיה כהן שיקטיר פעמיים את הקטורת עשו דווקא בבית המקדש, ששם זכות העבודה שייכת לכל ציבור הכהנים, ולכן היה עליהם לוודא שהזכות תחולק באופן שוויני וללא אפליה, אולם הזכות לתת את הרך הנימול לסנדק שייכת לאבי הבן, והוא רשאי לתתה לכל מי שיחפוץ ואין הוא מחויב להקפיד על שוויון בין אנשים אחרים. משום כך הוא מסיק שאכן ההשוואה בין הסנדק לכהן המקטיר קטורת אינה המקור העיקרי למנהג זה שלא לתת שני בנים של אותו אב לסנדק אחד. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר