סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע הפסוק לא במקומו?

הרב דב קדרון

יומא לב ע"א

  

בתחילת פרשת אחרי מות מתואר סדר עבודת היום של הכהן הגדול ביום הכפורים. על פי המבואר בגמרא כל הפסוקים נאמרו על פי סדר העבודה, חוץ מפסוק אחד (ויקרא טז,ג).

מדוע פסוק אחד בלבד נכתב שלא במקומו?

הגרי"ד סולוביצ'יק זצ"ל (נפש הרב, עמוד רצג, מובא בלקט ביאורי אגדות שבהוצאת מכון הלכה ברורה) ביאר זאת על פי הגמרא בסוף מסכת תענית (ל,ב), שבה מבואר שיש שתי סיבות לשמוח ביום הכפורים: "משום דאית ביה סליחה ומחילה, יום שניתנו בו לוחות האחרונות".

כלומר מלבד הסיבה שזהו יום כפרת העוונות, נקבע יום הכפורים כיום קבלת התורה, ובאותו יום שבו ניתנו הלוחות השניות נתחדש גם העניין של התורה שבעל פה.

בכדי להראות שהייתה קבלת תורה שבעל פה ביום הכפורים, ובכדי להראות ולהדגיש את חשיבותה של התורה שבעל פה על התורה שבכתב, כלומר שאין להבין את התורה שבכתב אלא על פי התורה שבעל פה, לכן כתבה התורה את סדר עבודת היום קצת שלא על הסדר, ובאה על כך הלכה למשה מסיני בתורה שבעל פה להורות לנו שהסדר הקובע הוא על פי התורה שבעל פה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר