סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע ברכת האבטיח קדמה לברכת האגס?

הרב דב קדרון

יומא לג ע"א

  

כל יום היו הכהנים מסדרים על המזבח את המערכה הגדולה של העצים, שעליה היו מקריבים את כל הקרבנות, לפני שהיו מסדרים את המערכה השנייה, שממנה לקחו גחלים עבור הקטרת הקטורת. על כך שואלת הגמרא: מדוע הסדר לא היה הפוך? התשובה היא: המערכה הגדולה – כפרתה מרובה, שכן עליה מקטירים את כל ההקטרות, ולכן סידורה קודם.

מכאן למד הרב האדר"ת זצ"ל לגבי סדר ברכות. הוא התארח פעם בעיר ברנוביץ', אצל הרב, וכיבדו אותו באבטיח ואגס. על פי מה שנפסק להלכה (סימן ריא,ג) בדרך כלל יש לברך את ברכת בורא פרי העץ לפני ברכת בורא פרי האדמה, ולכאורה היה עליו לאכול את האגס לפני האבטיח, אולם האבטיח היה חדש ובנוסף לברכת בורא פרי האדמה הייתה עליו גם ברכת שהחיינו.

על פי הגמרא הנ"ל אמר האדר"ת שמכיוון ש"מרובה מצוותו" של האבטיח, שיש עליו שתי ברכות יש לברך עליו קודם. אמנם הוא לא היה בטוח שאכן אפשר לדמות את העניינים זה לזה, אכן, בסופו של דבר במקרה הזדמן האבטיח לידו ראשון, ואז הוא אמר שבנוסף לסברה הנ"ל יש כאן גם עניין של "אין מעבירין על המצוות", ולכן בירך על האבטיח לפני האגס.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר