סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו החיוב לישון בסוכה?

הרב דב קדרון

סוכה כ ע"ב

  

רש"י בפירושו למשנה כותב שעיקר ישיבת הסוכה הוא: אכילה, שתיה ושינה. עוד ראשונים, ביניהם: רבנו אברהם מן ההר, הרמב"ן ור"י מלוניל כתבו ששינה בסוכה היא חלק מעיקר המצווה, ולא רק אכילה ושתיה.

אולם רבנו פרץ (תוספותיו לדף כז) כותב שמי שישן בסוכה ביום השמיני אינו עובר על איסור בל תוסיף, מפני ששינה אינה עיקר המצווה של ישיבת הסוכה, אלא אכילה ושתיה הם עיקר ישיבת הסוכה.

גם רבנו פרץ סבור שחלק ממצוות הישיבה בסוכה הוא השינה, אלא שלדעתו אין זה חלק עיקרי. כלומר: לפי כל הדעות חייב אדם לישון בסוכה.

עם זאת היו שלא נהגו לישון בסוכה מסיבות שונות, וכבר הרמ"א (תרלט,ב) כותב שרק המדקדקים במצוות נוהגים לישון בסוכה, והוא מלמד זכות על אלו שלא מקפידים על כך, משום שיש צער לישון במקומות קרים ומצטער פטור מן הסוכה, או משום שמצוות הסוכה היא לדור בה כדרך שאדם דר כל השנה בביתו, ולכן אם אינו יכול להיות בסוכה עם אשתו – פטור. חסידי חב"ד לא ישנים בסוכה ומקשרים זאת לקדושה הגדולה של הסוכה.

אולם מדברי כל הפוסקים עולה שכאשר יש אפשרות לכך חייב אדם לישון בסוכה, וגם הרמ"א שמלמד זכות על המקילים מסיים שמי שיש לו סוכה מיוחדת ויכול להיות שם עם אשתו - טוב להחמיר כדי לקיים את הדירה בסוכה כדרך שהוא דר בביתו כל השנה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר