מדוע המאמר הראשון שונה?
הרב דב קדרון
ראש השנה לב ע"א
תשע פעמים נזכר במעשה בראשית "ויאמר", ובנוסף לכך "בראשית" נחשב מאמר, ואלו הם עשרה מאמרות שבהם נברא העולם.
מפרשים רבים שאלו מדוע המאמר הראשון שונה מתשעה המאמרות האחרים. בלקט ביאורי אגדות מובא הסבר לכך משמו של הרב הקדוש הרד"ב (מתוך הספר בני יששכר, תשרי, מאמר ב, אות י), שביאר שלא ייתכן מאמר בלי אותיות, שהרי הדיבור מורכב ממילים והמילים מורכבות מאותיות, אם כן יש לשאול מהיכן נבראו האותיות?
ההסבר הוא שבתחילת בריאת העולם נאמר: "בראשית ברא אלקים את", והכוונה היא שהוא ברא את כל האותיות מא' ועד ת', ורק לאחר שכבר היו אותיות בעולם ניתנה האפשרות להתהוות של דיבור או מאמר, לכן רק לאחר מכן נאמר "ויאמר", אבל לפני כן, כאשר עדיין לא היו אותיות לא נאמר "ויאמר", אלא "בראשית".
באופן שונה מובא שם עוד ביאור משמו של הרמח"ל (דעת תבונות, קטז), שכמו כל דבר שיוצא אל הפועל, צריך היה העולם להיות קודם בכוח, לכן המאמר הראשון "בראשית" ברא את העולם בכוח, ולאחר מכן כל אחד מתשעה המאמרות של "ויאמר" הוציא אל הפועל את מה שהיה בכוח. לכן יש הבדל בניסוח בין המאמר הראשון לתשעה המאמרות האחרים, כי אינה דומה המצאה של דבר חדש שיהיה בכוח להוצאה של דבר מן הכוח אל הפועל.