סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אשה יכולה להשלים מניין?

הרב דב קדרון

מגילה ד ע"א

  

נשים חייבות בקריאת מגילה, למרות שזו מצוות עשה התלויה בזמן, וב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת הפוסקים האם חיוב הנשים שווה לחיוב האנשים, או שמא אנשים חייבים לקרוא את המגילה ונשים חייבות לשמוע. מכאן נובעת המחלוקת האם אשה שיודעת לקרוא את המגילה יכולה להוציא ידי חובה איש שאינו יודע לקוראה, שהרי לפי הסבורים שחיוב הנשים אינו שווה לחיוב האנשים – אין האשה יכולה להוציא ידי חובה את האיש, שאינו שווה לה בחיוב

מחלוקת נוספת יש האם אשה יכולה להוציא ידי חובה אשה אחרת, ובעניין זה המשנה ברורה כותב שיכולה אשה להוציא אשה אחרת, אולם בשער הציון הוא פוסק שאינה מוציאה נשים רבות.

כאשר קוראים את המגילה שלא בזמנה צריך שיהיה מניין, ובעניין זה כותב בעל העיטור שכשם שנשים אינן מצטרפות לזימון עם גברים, כך אינן מצטרפות למניין בקריאת המגילה, וב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת האם הדברים הללו נאמרו רק לפי השיטה שנשים אינן יכולות להוציא את האנשים ידי חובה, או אף לפי השיטה הסוברת שנשים מוציאות את האנשים.

לעומת זאת הר"ן סבור שנשים יכולות להצטרף למניין לצורך קריאת המגילה, והפוסקים נחלקו איך לפסוק בזה. הרמ"א (תרץ,יח) כותב שיש להסתפק אם נשים מצטרפות לעשרה, והלבוש פוסק שאינן מצטרפות.

תגובות

  1. יב טבת תשפ"ב 07:35 בימינו | עלי

    נוהגות נשים רבות להצטרף למניין של נשים בלבד לקריאת מגילה. בבתי מדרש לנשים מקיימים אמנם מנייני גברים אבל בבתים פרטיים כך נשים נוהגות כך, ושמא רמז רמזה אסתר שאמרה 'גם אני ונערותי אצום כן' ולא היו עימן גברים, וכשם שבצרה נהגו מניין נשים כך בהודאה ופרסום הנס...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר