סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

במה צריך לכפור לחלוטין?

הרב דב קדרון

מגילה יג ע"א

  

כל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי.

תוספות (ד"ה כל הכופר) מסבירים שגם אדם שאינו משבט יהודה, אם כופר בעבודה זרה נקרא יהודי.

מכאן הבין מרן הרב קוק זצ"ל (שמונה קבצים, קובץ ה, אות נו, מובא בלקט ביאורי אגדות) שעומק היהדות האמיתית נעוצה בכפירה של עבודה זרה.

הוא כתב בעניין זה ש"עבודה זרה אין די לשנוא אותה, לשקצה ולתעבה, לדרוש כליונה איבודה והכחדה, אלא צריכים לכפור בה, להאמין באפסיותה, בריקנותה, בביטולה ושלילותה המוחלטת, בעומק ההעדר"

על פי זה ניתן להבין מדוע יש חומרה מיוחדת בהרהור עבודה זרה, כפי שמבואר במסכת קדושין (לט,ב) שבדרך כלל יהודי המהרהר לעבור עבירה אינו נענש על כך, כי "מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה", אבל מי שמהרהר בעבודה זרה – עצם המחשבה נחשבת כמעשה עבירה והוא נענש על כך, כפי שכתוב (יחזקאל יד, ה): "לְמַעַן תְּפֹשׂ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּלִבָּם". זאת משום שמי שאפילו מעלה על דעתו שאין לכפור בעבודה זרה זהו פגם גדול ביהדותו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר