סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מצוות מילה: ביום או גם בלילה?

הרב דב קדרון

מגילה כ ע"א

  

במשנה נזכרות מצוות שונות שזמן עשייתן הוא דווקא ביום, וביניהן: ברית מילה. הקשו על כך כמה אחרונים מהגמרא במסכת נדרים (לא,ב) שם דורשים את הפסוק בירמיהו (לג, כה): "כֹּה אָמַר ה' אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" לגבי ברית מילה, והרי זמן מצוות מילה הוא רק ביום, אם כן איך ייתכן שהפסוק קורא לה: "בריתי יומם ולילה"?

תירץ הגרש"ז ברוידא זצ"ל שיש במצוות המילה שני עניינים: א. מעשה המצווה של הברית אכן יכול להיעשות רק ביום ולא בלילה.

ב. אולם לאחר שהילד נימול וחי כיהודי החתום באות ברית קודש הרי הוא מקיים בזה מצווה כל רגע ורגע.

ראיה לכך שהמצווה ממשיכה להתקיים הוא הביא מהמסופר (מנחות מג,ב) על דוד המלך ע"ה שכאשר היה בבית המרחץ נזכר במצוות המילה ונתיישבה דעתו, משמע שכל רגע ורגע המצווה מתקיימת.

ייתכן ששתי הברכות שמברכים לפני ברית המילה מתייחסות לשתי המצוות הללו, כפי שמבואר במסכת שבת (קלז,ב) המל אומר: אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על המילה, זו ברכה המתייחסת למעשה המילה, שהיא מצווה לשעתה. לאחר מכן אבי הבן מברך: אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו, שהיא מצווה מתמשכת כל ימי חיי האדם, כאשר הוא חי ביודעו שהוא צאצא של אברהם אבינו ומחויב בבריתו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר