סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מיהו המנהיג המושלם?

הרב דב קדרון

מועד קטן ו ע"א

  

צורבא מרבנן דאיכא במתא - כל מילי דמתא עליה רמיא.

תלמיד חכם מנהיג ציבור צריך להיות אחראי על כל ענייני העיר, גם על עניינים רוחניים וגם על עניינים גשמיים.

מרן הרב קוק זצ"ל (מובא בלקט ביאורי אגדות) מצא לכך מקור בתפילתו של משה רבנו למינוי מנהיג, כאשר בתחילה אמר (במדבר כז, טז): "יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה", הזכיר רק "עדה", ולאחר מכן הוסיף (שם פסוק יז): "וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה", וכאן הזכיר "עדת ה'", אלא כאשר מתייחסים לצרכי קיום התורה והמצוות, שהם דברים המקודשים לשמים, אז עם ישראל נקרא "עדת ה'", ואילו כאשר מדובר בצרכי הגוף הגשמיים אז מדובר על "עדה" סתם.

הוא מוסיף שהתפקיד של ההנהגה הרוחנית נקרא על ידי חז"ל "שררה" ואילו התפקיד של ההנהגה הגשמית נקרא "עבדות" (הוריות דף י), וגם משה רבנו עצמו היה אחראי על שני העניינים הללו של עם ישראל, כפי שנאמר עליו (דברים לג, כא): "צִדְקַת ה' עָשָׂה" לקרב את עם ישראל לעבודת ה' ביראה ודבקות התורה והמצוות, "וּמִשְׁפָּטָיו עִם יִשְׂרָאֵל" בעניינים הנוגעים לצרכי הגוף.

כך גם אנו אומרים בתפילת שחרית של שבת: "ישמח משה במתנת חלקו כי עבד נאמן קראת לו, כליל תפארת בראשו נתתה לו", כי משה רבנו היה מצד אחד "עבד נאמן", שעסק הרבה בצרכי הגוף של ישראל, הוריד את המן והגיז את השלו, וגם "כליל תפארת", שהוא ענין השררה בעבודת הקודש ללמד העם דעת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר