סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם שונא מבקר את החולה?

הרב דב קדרון

מועד קטן יז ע"א

  

בגמרא מסופר שהיה תלמיד חכם חשוב שיצאו עליו שמועות רעות ולכן נידה אותו רב יהודה. לאחר מכן כאשר חלה רב יהודה ונכנסו לבקרו – אותו אדם נכנס גם הוא לבקר.

המהרי"ל (סימן קצז) הבין שאותו תלמיד חכם שנא את רב יהודה שנידה אותו, ובכל זאת נכנס לבקרו, ומכאן הוא מוכיח שגם שונא מקיים את מצוות ביקור חולים, כי למרות שהוא שונאו אין הוא חשוד שישמח בחוליו, כי אינו חפץ במיתתו, וחולי עלול להביא למוות.

לעומת זאת הרמ"א (דרכי משה, יו"ד סימן שלה) כותב שאין הוכחה שאותו תלמיד חכם בכלל שנא את רב יהודה, כי רב יהודה החרים אותו בדין, ואפשר שקיבל עליו את הדין מאהבה, ואדרבה הוא כותב שכשם שמוכח במסכת סנהדרין (יט,א) לעניין ניחום אבלים שאסור לשונא ללכת לנחם את שונאו, כי הדבר יצער אותו ויחשוב ששונאו שמח במה שקרה לו, כך גם אסור לשונא ללכת לבקר את שונאו החולה, וכך מסכם זאת בהגהתו לשולחן ערוך (שם סעיף ב):

יש אומרים דשונא יכול לילך לבקר חולה (מהרי"ל קצ"ז), ולא נראה לי, אלא לא יבקר חולה, ולא ינחם האבל שהוא שונאו, שלא יחשב ששמח לאידו, ואינו לו אלא צער, כן נראה לי.

מסקנת הש"ך (שם סק"ב) היא שאין בעניין זה כלל אחיד, אלא הכל תלוי ברמת השנאה וביחסים בין השונאים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר