סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ניתן ללמוד מקודם מתן תורה?

הרב דב קדרון

מועד קטן כ ע"א

  

תוספות (ד"ה מה) כותבים שבתלמוד הירושלמי (פ"ג ה"ה) מובאים הרבה פסוקים שמהם ניתן ללמוד על שבעה ימי אבלות, אולם מהפסוק (בראשית נ, י): "וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל שִׁבְעַת יָמִים" לא לומדים זאת, מפני שהוא נאמר לפני שניתנה התורה, ואין לומדים הלכה ממה שנאמר לפני שניתנה התורה.

הקשה חכם אחד לחתם סופר (תורת משה, בראשית נ,י, מובא בלקט ביאורי אגדות) שלעיל (ח,ב תוד"ה לפי) כותבים תוספות בשם הירושלמי שלומדים שיש שבעה ימי משתה לחתן ושאין מערבין שמחה בשמחה ממה שאמר לבן ליעקב אבינו (בראשית כט, כז): "מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת", הרי שניתן ללמוד ממה שנאמר לפני שניתנה התורה.

תירץ החתם סופר שיש הבדל בין שמחת חתונה לבין ימי אבל. זה שמצאנו שקודם מתן תורה הייתה אבלות של שבעה ימים לא יכול להיות מקור להלכה עבורנו, כי בתורה כתוב שאנחנו בנים לה', וכתב הרמב"ן (דברים יד,א) שמכאן נלמד שאין להצטער בפטירתו של אדם, שהרי הוא כמו בן החוזר אל אביו, לכן ייתכן שדווקא קודם שניתנה התורה, כשעדיין לא נקראנו בנים למקום הייתה סיבה להתאבל, אבל לא לאחר מכן, משום כך צריך למצוא מקור אחר לכך.

אולם לעניין שמחת חתונה הוא להיפך, כי אם מצאנו שלפני מתן תורה, כאשר עדיין לא נצטוו על פריה ורביה שמחו ולא עירבו שמחה בשמחה, קל וחומר לאחר מתן תורה, שיש בחתונה קיום של מצווה, על אחת כמה וכמה שיש לשמוח בעשייתה בשמחה ובטוב לבב, ובוודאי ניתן ללמוד זאת ממה שנאמר קודם מתן תורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר