סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין תלמידי חכמים לפושעים?

הרב דב קדרון

חגיגה כז ע"א

  

אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: תלמידי חכמים אין אור של גיהנם שולטת בהן, קל וחומר מסלמנדרא; ומה סלמנדרא שתולדת אש היא - הסך מדמה אין אור שולטת בו, תלמידי חכמים, שכל גופן אש, דכתיב הלוא כה דברי כאש נאם ה' - על אחת כמה וכמה. אמר ריש לקיש: אין אור של גיהנם שולטת בפושעי ישראל, קל וחומר ממזבח הזהב...

משני מאמרים אלו יוצא שגם תלמידי חכמים וגם עמי הארץ אין אש הגיהנם שולטת בהם, אבל יש הבדל גדול ביניהם.

תלמידי חכמים שכל גופם אש – חסינים מפני אש הגיהנם מצד עצמם, ואינם צריכים הגנה חיצונית כדי שלא תשלוט בהם אותה אש. אולם עמי הארץ מצד עצמם אין להם חסינות מפני האש, אלא שהמצוות הרבות שהם מקיימים מגינות עליהם, כמו ציפוי הזהב שהגן על המזבח מפני האש.

כך כבר אמר שלמה המלך ע"ה בספר משלי (ו, כג): "כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר", כלומר: קיום מצווה דומה להדלקת נר, ואור הנר אינו דבר עצמאי, כי הוא תלוי בשמן או בשעווה, וזוהי מעלתם של עמי הארץ, שהגנתם מפני אש הגיהנם תלויה בדבר חיצוני, אבל התורה דומה לאור, וביאר רבנו יונה (משלי יג,ט) שהמושג "אור" מתייחס לדבר שקיים לעולם ובאופן עצמאי ואינו תלוי בשום דבר חוץ מהקב"ה, כמו אור השמש שאינו כבה לעולם, וכך היא מעלתם העצמית של תלמידי חכמים, שאינם תלויים בדבר חיצוני, כי התורה מגדלת ומרוממת אותם, וגם ללא שום הגנה אין אש הגיהנם שולטת בהם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר