סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה התכלית של נסיונות החיים? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

יבמות פח ע"א


ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו, ואמר רב חסדא: מלמד, שיצא בלא חתימת זקן ובא בחתימת זקן.

נסיונות ועוד נסיונות, ולפעמים פשוט אין יותר כח. בשביל מה מנסה אותנו הקב"ה כל הזמן? מה התכלית בכל הנסיונות הללו?

תשובה לשאלה זו כותב רבי יהושע מאוסטרובה (תולדות אדם, חנוכה), על בסיס דברי הגמרא הללו. משום שישנה שאלה מאוד פשוטה שעולה מהם: אמנם נכון שהאחים לא ראו את יוסף במשך עשרים ושתים שנה, אבל האם זה מסתבר שרק מפני שגדל לו זקן, הם לא זיהו את אחיהם? בשר מבשרם?

אלא, הוא מסביר, דברי הגמרא אוצרים עומק נפלא.

הזקן, איננו רק מופע פיזי טבעי. בתורת הקבלה מוסבר שסודו של הזקן קשור עם המופע של י"ג מידות הרחמים של ריבונו של עולם כלפינו.

לאחר שהסביר פרט זה, הוא ממשיך וקושר בין הביטוי "זקן" כלפי אדם מבוגר ושערות הזקן, שכן שני הביטויים נכתבים באותו האופן, וזה מפני שיש ביניהם קשר פנימי:

האדם הזקן יוגדר כך, רק לאחר שקנה חכמה, כך קובעת הגמרא במסכת קידושין (לב, א), וקניין החכמה האמיתית היא היכולת לראות שיש דברים שהם מעל ומעבר להבנתי. במקום הזה פוגש האדם "הזקן" את יד ה' ורחמיו שמלווים את האדם על כל צעד ושעל, והוא מסוגל להבין שגם אירועים שהיו נראים כמצערים או קשים, הם חלק מאותו מהלך של רחמי ה'.

כמובן וגם פשוט, שמקום כזה הוא נעלה מאין כמותו, ואדם שהגיע לרמה כזו של הבנה והפנמה, אכן ראוי לכינוי "זקן שקנה חכמה".

זה בעצם סוד הקשר בין האדם הזקן, ובין שערות הזקן. לכן גם זקנה איננה פונקציה של שנות חיים, משום שהיא יכולה לקפוץ על האדם גם בגילאים צעירים.

כאשר אחי יוסף פוגשים אותו, הם רואים אדם עם ראיה של זקן, עם חתימת זקן. אדם שהחיים שעבר לימדו אותו שהכל התגלגל כך, משום שהייתה לזה תכלית ומטרה אלוקית. כבר בגילו הוא היה מסוגל לראות את רחמי ה', בתוך המהלכים הקשים שעבר.

זה היה המקום שבו אחי יוסף לא הכירוהו. הם לא היו מסוגלים להעלות על דעתם, שהאדם בעל התובנה האלוקית העמוקה שיושב לפניהם הוא יוסף, אחיהם הקטן.

סיפורו של יוסף, הוא סיפורו של כל אחד מאיתנו. הנסיונות והקשיים שאנחנו עוברים יכולים להוביל אותנו לכל מיני מקומות. אלא שהבחירה שלנו היא, האם לתת להם לעבור על ידינו, או להפוך אותנו לזקנים שקנו חכמה. 

תגובות

  1. ד סיון תשפ"ב 13:24 יוסף, ברמז ובפשט | עלי

    חסר לו מעט לזקן, כי יוס"ף=156 ואילו זק"ן=157 אבל עם הכולל כלומר במבט של שלימות אכן יש ליוסף זקן. אבל יש גם הסבר פשוט והוא, שלאחר שפרעה הורה ליוסף 'ובלעדיך לא ירים איש את ידו', היתה כל כך יראה ממנו שהאנשים לא העזו להרים עיניהם מעבר לתחתית זקנו של יוסף, וממילא לא הסתכלו בפניו כלל ולכן גם אחיו לא זיהו אותו...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר