סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

במה חטא דוד המלך?

הרב דב קדרון

כתובות ט ע"ב

  

כל היוצא למלחמת בית דוד - גט כריתות כותב לאשתו.

לכן, בת שבע, לא הייתה אשתו של אוריה החתי, ונמצא שדוד המלך לא חטא באיסור החמור של אשת איש.

על פי זה מסביר רבנו יעקב מליסא זצ"ל (נחלת יעקב דברים יז, יד) מדוע כשבא נתן הנביא אל דוד כדי להוכיח אותו על עוון בת שבע (שמואל ב' י"ב) אמר לו את המשל המפורסם של כבשת הרש: שני אנשים היו בעיר אחת, אחד עשיר ואחד עני, ולעשיר היה צאן ובקר, ולרש אין כל כי אם כבשה אחת קטנה וגו', ולקח את כבשת הרש וגו'. ותגובת דוד הייתה: "ויחר אף דוד באיש ההוא, ויאמר אל נתן חי ה' כי בן מות האיש ההוא, ואת הכבשה ישלם ארבעתים". מדוע לא אמר לו נתן הנביא באופן ישיר: "כה אמר ה' אנכי משחתיך למלך מדוע בזית את דבר ה'".

תשובתו היא שמבחינה פורמלית דוד המלך לא חטא כלל, אלא שהיה פגם מוסרי במעשהו על פי הנסיבות של המעשה שעשה, כי על פי דין תורה אין הבדל בין מי שגוזל כבשה מאדם עשיר או מאדם עני, אבל מבחינה מוסרית יש הבדל גדול ביניהם, ואת העניין הזה רצה נתן הנביא להדגיש בפני דוד. כי עוול גדול הוא בעיני הבריות – שהוא, אוריה החתי, מסכן עצמו עבור דוד ויוצא ללחום מלחמותיו, ובשבילו כותב גט זה לאשתו, ועתה בא דוד ולקח את אשתו ממנו. לכן אמר לו נתן את המשל הזה, ורצונו לומר: כשם שאתה מודה שדינו של העשיר הוא חמור לפי נסיבות המקרה, כך גם על פי נסיבות העניין דינך חמור, למרות שאין הדבר כך על פי המשפט הקבוע.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר