סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מצווה לשבח את הכלה בלבד?

הרב דב קדרון

כתובות יז ע"א

  

תנו רבנן: כיצד מרקדין לפני הכלה? בית שמאי אומרים: כלה כמות שהיא, ובית הלל אומרים: כלה נאה וחסודה.

בספר קובץ שיעורים כתב שלכאורה משמע מלשון הברייתא שעיקר המצוה היא לשמח את הכלה, אבל אין לזה טעם, כי אדרבא החתן הוא שמצווה במצוות פריה ורביה ולא הכלה, ולכן המצווה היא דווקא לשמח את החתן, ומשום כך פירש רש"י: "מה אומרים לפניה", כי הכל בשביל החתן, לשבח את מקחו, ולפי דבריו נמצא שאין עניין לשבח את החתן אלא רק לשבח את הכלה.

אולם בפרקי דרבי אליעזר (פרק טז) ובירושלמי (חגיגה פ"ב ה"א) נאמר שמקלסים ורוקדים גם לפני החתן, וכותב הרד"ל (בביאורו לפרקי דר"א) שאף על פי שבגמרא נזכר רק שהיו משבחים את הכלה, אין סיבה שלא היו משבחים גם את החתן, ולפי זה המטרה של השבח היא לא רק כדי לשבח את המקח בעיני החתן, אלא גם כדי לשמח את החתן ואת הכלה, ולכן משבחים את שניהם.

על פי זה פסק בשו"ת להורות נתן (חלק י סימן מט) שמכיוון שיש מצוה לשמח את החתן כל שבעת ימי המשתה, ומצוה זו מוטלת על הרבים. אם כן פשוט שגם לאחרים הותר לרקוד אחר י"ז בתמוז בכל שבעת ימי המשתה, כיון שהמצוה מוטלת גם על אחרים לשמח את החתן. ושמחת חתן כל ימי שבעה הוא מעיקר הדין, משא"כ איסור מחולות אחר י"ז בתמוז שהוא רק מנהג, ואם כן וודאי שמנהג זה נדחה מפני הדין של חיוב שמחת חתן כל שבעה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר