סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע דווקא בני המשפחה מוחים?

הרב דב קדרון

כתובות כח ע"ב

  

ב"הלכה ברורה" מובא פסקו של הרמ"א (אבן העזר סימן ב סעיף א):

מי שרוצה לישא אשה פסולה, בני משפחתו יכולין למחות בו. ואם אינו רוצה להשגיח בהם, יעשו איזה דבר לסימן שלא יתערב זרעו בזרעם.

הלבוש מסביר שכאשר אחד מבני המשפחה רוצה להתחתן עם אשה פסולה, יש למעשהו השפעה על המשפחה כולה, כי זה יכול לגרום להוצאת שם רע על כל המשפחה שהם פסולים, לכן רשאים בני המשפחה למחות בו, ולעשות מעשה לסימן שיבדיל בינו לבינם.

הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן ס) הבין שמדובר באשה שפסולה לגמרי להינשא לו, ולכן תמה מדוע דווקא בני המשפחה מוחים בו, הרי על כל ישראל יש חיוב כשיכולים למחות שלא להניח לישא נשים פסולות.
הגרי"ח זוננפלד זצ"ל (שו"ת שלמת חיים אבן העזר סימן ה) תירץ שאמנם כל ישראל צריכים למחות במעשה כזה, אבל הקרובים מחויבים למחות ביותר במה שבכוחם, ולפרסם שהם אינם נוחים במה שיעשה.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל תירץ שמדובר במי שנשא אשה שאסורה לכתחילה אבל מותר לקיימה בדיעבד, כגון כהן שנשא ספק חלוצה, ולמרות שהילדים שייוולדו כשרים, מכיוון שיש בזה פגם למשפחה רשאים בני המשפחה למחות ולעשות מעשה כדי להודיע שאין הנישואין האלו על דעתם. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר