סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש מחלוקת בהלכה למשה מסיני?

הרב דב קדרון

כתובות כט ע"ב

  

המילה (דברים כב, כח): "נַעֲרָ" כתובה בתורה ללא ה"א, כלומר: יש הבדל בין הקרי לבין הכתיב, ומכך לומדים בגמרא עניין להלכה.

הרב שלמה קורח זצ"ל (בכתב העת אסיא, מה-מו, עמוד 175) סבר שבכל מקום שיש הבדל בין הקרי לבין הכתיב אין מחלוקת בין שתי האפשרויות, כי ההבדל שבין הקרי לבין הכתיב הוא הלכה למשה מסיני, וכלל הוא שבהלכה למשה מסיני אין מחלוקת.

מכאן הוא הקשה על הרב יגאל שפרן שליט"א, שכתב שיש מחלוקת בין הקרי והכתיב בספר מלכים (ב ח, י), שם מסופר שבן הדד מלך ארם שלח לשאול את אלישע הנביא האם יחיה, וכתוב: "וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע לֵךְ אֱמָר לא לוֹ חָיֹה תִחְיֶה", לפי הכתיב התשובה היא: "לא חיה תחיה", כלומר שאלישע אמר לו את האמת, ולפי הקרי התשובה היא: "לך אמר לו חיה תחיה", כלומר שאלישע אמר לשליח שיאמר לו שיחיה, ומכאן שיש מחלוקת האם לומר לחולה את מצבו האמיתי. אך לטענת הרב קורח לא יכולה להיות מחלוקת בין הקרי לבין הכתיב.

הרב שפרן שליט"א ענה לו שהכלל שאין מחלוקת בהלכה למשה מסיני היינו שאין מחלוקת לגבי עצם זה שאותו עניין הוא הלכה למשה מסיני, אבל בתוכן העניין יכולה להיות מחלוקת. והוכיח זאת ממחלוקת תנאים המובאת בירושלמי (מעשרות פ"ג ה"ד) של שתי דעות מנוגדות, המבוססות אחת על הקרי ואחת על הכתיב. יש לציין שכבר הראשונים נחלקו האם יכולה להיות מחלוקת בהלכה למשה מסיני (מובא באנציקלופדיה התלמודית, ערך הלכה למשה מסיני), ונראה שהרב קורח סבר כשיטת הרמב"ם שלעולם אין מחלוקת בהלכה למשה מסיני. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר