סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"אם אמרתי אספרה כמו"

הרב דב קדרון

כתובות סח ע"א

  

רבי יהושע בן קרחה אומר: כל המעלים עיניו מן הצדקה - כאילו עובד עבודת כוכבים, כתיב הכא: השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו', וכתיב התם: יצאו אנשים בני בליעל, מה להלן עבודת כוכבים, אף כאן עבודת כוכבים.

מה הקשר בין העלמת עין מצדקה לעבודה זרה?

מסביר רש"ר הירש (דברים טו, ט) שכל בקשת עזרה מופנית אלינו בשם ה', העני שמבקש צדקה נשלח על ידי ריבונו של עולם כדי לזכות את הנותן במצוות צדקה, וההתעלמות מבקשה זו פירושה כפירה בה' והשתעבדות לאלהי הכסף.

אכן, ברור שאין עבירה זו חמורה כמו עבודה זרה ממש, שהרי נאמר בגמרא: "כאילו" עובד עבודה זרה, וכך אמרו חז"ל בעוד מקומות על עבירות מסוימות שמי שעושה אותן נחשב כאילו עבר עבירה חמורה יותר, כגון (פסחים קיח,א): "כל המבזה את המועדות - כאילו עובד עבודה זרה", וכן (תענית ל,ב): "כל האוכל ושותה בתשעה באב - כאילו אוכל ושותה ביום הכיפורים".

ועל כך דרש בעל ספר תיבת גמא (פרשת דברים) את הפסוק (תהלים עג, טו): "אִם אָמַרְתִּי אֲסַפְּרָה כְמוֹ הִנֵּה דוֹר בָּנֶיךָ בָגָדְתִּי", כלומר אם אני אספר את כל העבירות שאמרו עליהן חז"ל "כמו", שמי שעושה כך כאילו עשה כך, ואחשיב זאת כאילו באמת נעברה העבירה החמורה, אז ח"ו "דור בניך בגדתי" – בניך ייחשבו כבוגדים ממש, אולם אני איני אומר שעברו עבירות כל כך חמורות, כי חומרתן האמיתית אינה כפי מה שאמרו עליהן: "כאילו" עשו כך וכך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר